جلسه اولیاء مدرسه با اساتید پایه های ۱ تا ۳ + صورتجلسه

جلسه اولیاء مدرسه با اساتید پایه های ۱ تا ۳ + صورتجلسه
آذر ۳۰, ۱۳۹۹
16 بازدید

در این جلسه در ابتدا مدیریت محترم نکاتی را درباره ضرورت تربیت نیروی انسانی عالم در حوزه را اشاره فرمودند و در ادامه معاونت های مختلف به ارائه گزارش پرداختند و نیز اساتید محترم دغدغه ها و پیشنهادات خود در بستر تربیت علمی طلاب در فضای مجازی ارائه کردند.       جلسه با قرائت […]

در این جلسه در ابتدا مدیریت محترم نکاتی را درباره ضرورت تربیت نیروی انسانی عالم در حوزه را اشاره فرمودند و در ادامه معاونت های مختلف به ارائه گزارش پرداختند و نیز اساتید محترم دغدغه ها و پیشنهادات خود در بستر تربیت علمی طلاب در فضای مجازی ارائه کردند.

 

 

 

جلسه با قرائت چند آیه از کلام الله مجید توسط طلبه گرامی آقای رازقی آغاز گردید.
حجت الاسلام  قضائی معاون محترم تهذیب
جلسه را با ذکر یاد و خاطره شهید فخری زاده(شهید هسته ای) و مرحوم آیت الله یزدی (رئیس جامعه مدرسین قم) و نثار صلوات و قرائت فاتحه از جانب اساتید حاظر در جلسه آغاز کردند. ایشان دلیل برگزاری این جلسه را ارائه گزارشی از فعالیتهای معاونتهای مختلف در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰-۹۹  و  طرح اشکالات آموزش مجازی و بیان نظرات و نقد اساتید، برگزار شده و سقف جلسه را یک و نیم ساعت تعیین کردند.
حجت الاسلام عباسی مدیر محترم مدرسه ضمن تشکر از حجت الاسلام شریفی و اساتید محترم برای برگزاری و حضور در این جلسه به ایراد سخنان خویش پرداختند. ایشان وجود یک مربی برای انسان مخصوصا طالب دانش را ضروری دانستند و فرمودند شیخ صدوق در کتاب امالی آورده اند: قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَاعِظٌ مِنْ قَلْبِهِ وَ زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ قَرِینٌ مُرْشِدٌ اسْتَمْکَنَ عَدُوَّهُ مِنْ عُنُقِه. امام صادق ع در این روایت در گام نخست می فرماید: کسی که برای او واعضی از قلبش نیست و منع کننده ای از نفسش نباشد) – خب در این زمان فعلی دنیا با تمام تعلقاتش ممکن است این صدای قلب و وجدان و زاجر را کم یا خاموش کند لذا امام ع گویا میخواهند بفرماییند در چنین شرایط برای انسان وجوب یک مربی و مرشد لازم است تا دست انسان را بگیرد و هادی او باشد و نگذارد صدای بیدارگر و ندای درون کاملاً خاموشی بگیرد .مسلما هر مربی و مرشدی کار ساز نیست بلکه مربی و مرشدی لازم است که خودش متصل به کر و سرچشمه باشد و اگر این مربی هم موجود نباشد.-  دشمن (شیطان) بر گرده ی او سوار خواهد شد.خب بر طبق این روایت اهمیت موضوع کاملا پیداست و به تبع آن ایجاد انتظار می شود از استاد که وقت بیشتری برای طلبه اختصاص دهد لذا ما در این امر دست نیاز به طرف شما بزرگوارن دراز می کنیم.
در ادامه حجت الاسلام عبداللهی معاونت پژوهش مدرسه در آغاز سخنان خود ضمن تبریک هفته پژوهش به اساتید محترم به بیان گزارش اجمالی از حوزه معاونت خویش پرداختند. ایشان بیان داشتند مدرسه آموزش را جدای از مقوله پژوهش و یا تهذیب نمی داند برای همین همیشه تلاش بر این بوده است که این سه با همکاری هم و با هم جلو بروند. در حوزه پژوهش بنای ما بر این بوده که برای پایه ۱ تا ۶ افقی ترسیم کنیم و ضمن آموزش در این مسیر طلاب را برای تولید علم مجهز کنیم. ما برعکس مدارس دیگر در امر پژوهش، طلاب در این سطح را ضعیف نمی دانیم بلکه آنها را مستعد میدانیم و در کنار این آموزشها  به مقتضی دانشی هر پایه، کار پژوشهای سپرده می شود و مثلا ممکن است به اولویت حوزه دانشی یک پایه، نگارش نموداری یا کار ترجمه سپرده شود یا برای یک پایه موضوعات یک رشته علمی مثلا فقه یا اصول تعریف شده باشد و بنابر روحیه و وقت و دانش تخصصی هر استاد تعدادی از طلاب برای راهنمایی به ایشان سپرده شده است و برای هر استاد راهنما وظایفی تعریف شده است مثلا اصلی ترین وظیفه (مدیریت فرایند پژوهش هر طلبه که نیازمند آگاهی استاد به مراحل و روشهای استاندارد پژوهشی است و برای اخذ این آگاهی مرکز مدیریت  دوره های را برگزار میکند که بعضی از اساتید را ملزم به گذراندن این دوره ها میکند. انتظاری که معاونت پژوهش از اساتید محترم دارد این است که در وقت مقرر پژوهش برای هر پایه ، در فرایند پژوهش مثل انتخاب موضوع ،جهت دهی به موضوع، توجه به افت و خیزهای روحی طلبه در امر پژوهش و … نهایت دقت و همکاری را با طلبه داشتند باشند که در همان وقت مقرر طلب پژوهش خود را ارائه دهد.
و از دیگر شرح وظایف استاد میتوان به این موارد اشاره کرد : توجه به اهداف پژوهشی مدرسه متناسب با پایه های تحصیلی مثلاً پایه اول( آشنایی علاقه مندی به فرایند پژوهش،رعایت ساختار شکلی مقاله، ارجاعات دقیق، امانت و … نگارش صحیح چکیده، کلمات کلیدی، مقدمه، کتابنامه) یا پایه دوم: (علاوه بر موارد بالا، رعایت ساختار منطقی مطالب، نگارش صحیح، جمع بندی و نیجه گیری ) و برای پایه سوم به بالا: (تحلیل مسئله، نقد و بررسی قول،…) از وظایف دیگر که خیلی مهم است توجه به افت و خیز روحی طلاب در فرایند پژوهش، توجه به نقاط ضعف و قدرت علمی طلاب، رصد و انتقال آنها به معاونت پژوهش است

 

اساتید توجه داشته باشند مدرسه علاوه بر قدردانی معنوی به جهت میزان ساعاتی که اساتید در امر پژوهش صرف می کنند، اجر مادی هم در نظر گرفته است لذا اساتید هر چند ساعتی را که در ماه برای امر پژوهش طلاب صرف کردند یاداشت کرده و در پایان ماه به معاونت به همراه گزارش ارائه دهند.
نکته دیگر اینکه هر طلبه در ترم حداقل در دو موضع علمی مثلا صرف و نحو باید ارائه تحقیق علمی داشته باشند البته در غالب ساختار و شیوه نامه ای که با اطلاع طلاب رسیده است.
موضوع اخر اینکه سه شنبه این هفته از طلاب برتر و شایسه پژوهشگر و اساتید نمونه مدرسه در امر پژوهش، تقدیر به عمل خواهد آمد.
معاونت آموزش منتظز پیشنهادات و انتقادات هر یک از اساتید محترم هستند و در این معاونت به روی همه ی اساتید باز است.
در ادامه جلسه حجت الاسلام ملکوتی نیا ضمن تبریک هفته پژوهش و تشکر از معاونت پژوهش به جهت فعالیتهای پژوهشی که در این مدت در مدرسه اجرا شده، انتقادی نسبت به برگزاری امتحانات مجازی داشتند، ایشان گفتند در امتحان مجازی اخیر درس مفاهیم برگه های امتحانی برای تصحیح  به صورت عکس با کیفیت پایین برای ایشان  ارسال شده و کلا این روش مشقت و سختی زیادی دارد لذا اگر امکان برگزاری امتحان به صورت آنلاین و دسته بندی شده باشد بهتر است.
حجت الاسلام  شریفی در پاسخ به درخواست استاد ملکوتی نیا گفتند امتحانات هفتگی در هفته های اخیر در سایت به صورت آنلاین برگزار شده و سایت این امکان را فراهم کرده است که پاسخهای صحیح از قبل توسط استاد مشخص و بعد از امتحان نتایج به صورت دسته بندی در اختیار ایشان قرار گیرد تا این مشکل که برای استاد ملکوتی نیا پیش آمده دیگر تکرار نشود
حجت الاسلام محمدی کارشناس ارزیابی و امور اساتید مدرسه آیت الله بهجت در ادامه جلسه از همکاری اساتید در موضوع ارزیابی طلاب، تقدیر و تشکر داشته و خاطر نشان کردند بیان نقطه نظرات و ارزیابی اساتید در مورد هر یک از طلاب قطعا به فرایند رشد اخلاقی و آموزشی انها کمک خواهد کرد و حتما کیفیت مدرسه را در امور آموزش و تهذیبی و پژوهشی ارتقاء خواهد بخشید.
حجت الاسلام  عباسی مدیر محترم مدرسه فرمودند تقریر نویسی که یکی خصلتهای خوب گذشتگان بوده و از مهارتهای شرکت در کلاس است خوب است یکی از مواردی که معاونت پژوهش در برنامه های خود قرار دهد آموزش همین مهارت تقریر نویسی است.
حجت الاسلام احمدی از دیگر اساتید مدرسه در مورد آموزش مجازی نکته ای را بیان کردند ایشان دور شدن از فضای علمی و تحصیل به صورت مجازی باعث شده طلبه حضور پر رنگ و شرکت در مباحث و طرح اشکال و سوال را از دست بدهد اگرچه به صورت آنلاین در کلاس حاظر است و در امتحان هفتگی هم شرکت کرده و نمره خوبی هم میگیرد ولی آن روح سابق را ندارد حال عده ای از طلاب هم هستند که به خاطر کمبود امکانات و آنلاین نبودن دروس را گوش کرده و به یک تقریر نویسی اکتفا می کنند که قطعا آسیب این نوع هم زیاد است لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا احوال طلبه در این فضای مجازی آسیب شناسی شود چرا که ممکن است بعد برگزار شدن کلاسها به صورت مجازی کماکان این حالات بی روحی برا او باقی بماند و طلبه از مسیری که در طول این سالها به زحمت مدرسه برایش ترسیم کرده خارج گردد.
حجت الاسلام شکری نیز این اشکال استاد احمدی را به نوعی دیگر بیان داشتند اینکه روش محک زدن حضور علمی
طلبه در کلاس مجازی با توجه به محدودیتهای که این فضاد مجازی دارد چگونه است؟ مضافا بر اینکه طلاب یک تا سه در این سالها به دروسی را تحصیل میکنند که در طول طلبگی به آنها نیازمند خواهند بود لذا با این آموزش مجازی که مسلماً نقصهای فروانی دارد ما چگونه از این نقصها بکاهیم تا این طلبه در مسیر علمی آینده خود دچار مشکلاتی که متاثر از همین ایام است نباشد!؟

پیشنهاد بنده این است که ترم تابستان را اختصاص به مرور دروس دو ترم و شناسایی و رفع اشکلات اختصاص دهیم.
حجت الاسلام قضایی ضمن قدردانی از زحمات استاد شمسایی به عنوان مسئول پایه دوم که با اختصاص وقت، با هر یک از طلاب به طور جداگانه ارتباط می گیرند و ضمن شناسایی مشکلات طلاب تمام انرژی خود را در برطرف کردن آن مشکلاتبه کار می گیرد.
در مورد مشکلاتی که استاد احمدی و شکری بیان داشتند باید عرض کنم شورای مدیریت این اجازه را داده است که به صورت محدود و ویژه بعضی از طلاب پایه یک تا سه در مدرسه حاظر شوند البته حضور همین تعداد محدود هم به شرط احراز مشکلاتشان از جانب استاد یا مسئول پایه است.
حجت الاسلام عامری از اساتید مدرسه در سخنان خود که در ادامه جلسه بیان داشتند یکی دیگر از آفتهای تحصیل مجازی را گرایش طلاب به سمت تحصیل صرفا شنیداری است و این باعث می شود ذهن و معلومات طلاب چکش کاری نشود و در عین حال خود را عالم به درس بدانند که در اصطلاح عامیانه طلبه ها به آن ذهن نواری گفته می شود! این حالت باعث می شود طلبه میل به شنیدن دروس دیگر داشته باشد که الان مناسب او نیست و همین باعث می شود از دروس اصلی خود دور شودئ گاها دیده شده استاد این ترغیب را در  ذهن طلبه ایجاد میکند مثلا به جای درس منطق به سراغ حاشیه ملّا عبدالله برود و همین موجب شده در ذهن طلبه یک تعارضی بین دروس جدید و قدیم حوزه شکل بگیرد و در یک دوگانگی خود ساخته فرو رود که آثار بسیار مخربی دارد.
و نکته دیگر اینکه همین تحصیل مجازی باعث شده حضور غیر درسی طلاب در فضای مجازی (در این گروه ها و کانالهای مختلف) زیاد شود و در نتیجه طلبه مشغولیتهای مختلف و خسته کننده ی برای خودش درست کرده است.
حجت الاسلام غفاری استاد مکالمه مدرسه در ادامه جلسه از برگزاری دوره های مکالمه و توجه ویژه معاونت پژوهش به موضوع ترجمه تقدیر و تشکر داشتند.
حجت الاسلام شریفی به عنوان پاشخگویی به سوالات اساتید و جمعبندی مباحث به بیان سخنان خود پرداختند. ایشان در شروع
سخنان خود چند درخواست از اساتید را مطرح کردند.
نخست اینکه اساتید محترم همراه سوالات امتحانی، کلید یا همان پاسخنامه سوالات را هم به کارشناس آموزش تحویل دهند که این امر موجب تسهیل در فرایند امتحانات و اعتراضات و کارشناسی مجدد برگه های امتحانی می شود.
نکته دوم اینکه، ارزیابی های که توسط اساتید در مورد طلاب انجام می پذیرد تا حدودی مشکلات مشهود طلاب را برطرف می کند اینکه یک استاد حس میکند یک طلبه حضور سابق در کلاس را ندارد و در تدریس مجازی افت کرده است در صورت انتقال به موقع، بلافاصله از طریق مسئول پایه پیگیری می شود لذا این موضوع جدی گرفته شود.
نکته سوم اینکه، بستری که برای تدریس آنلاین مجازی در نظر گرفته شده و یک نیمسال را با این محیط در خدمت شما اساتید بودیم با تحقیق و کارشناسی که داشتیم سعی شد که یک محیط زنده و رو در رو برای طلبه و استاد فراهم شود و این در شرایطی است که خیلی از مدارس کشور تدریسشان به صورت ضبطی در پیامرسانها بوده که یک تدریس تغریبا نواری و دیکته ی محسوب می شود سایت روبرو اگرچه نقصهایی دارد ولی انصافا خیر الموجودین بوده که ما به عنوان مدرسه پیش رو و معرّف برای مدارس دیگر بودیم.

نکته چهارم اینکه از نظر آموزش طلبه موظف است به صورت آنلاین در کلاسها حضور داشته باشد و جز در مواردی که طلبه به دلیل مشکلات فنی شهرستان خود توانایی حضور آنلاین ندارد به صورت آفلاین کلاسها را دنبال می کند. خروجی تمام آنلاینیها و آفلاینیها رصد می شود و در صورت تخلف با طلبه برخورد و حتی درس که در آن تخلف غیر قابل توجیه دارد به مشورت سورای مدرسه حذف می شود.
ما به همه ی مشکلاتی که اساتید محترم در مورد تحصیل مجازی مطرح کردند واقفیم و به حول و قوه الهی و با استمداد از شما اساتید انشالله این مشکلات را برطرف میکنیم مثلاً امتحانات مجازی که در پایان هر نیمسال داریم یکی از راههای تشخیص میزان جوابدهی یا حتی خسارت وارده به طلبه است که با اتفاقات خوبی که در ترم تابستان خواهد افتاد انشالله برطرف می شود.
موضوع آخر اینکه در گروه علمی اساتید مدرسه یک طرح خوبی در حال تدوین است که حتی قرار است به مرکز مدیریت هم پیشنهاد شود طرح جامع ارزیابی طلبه به جیث آموزشی،پژوهشی و تهذیب است.
 در پایان حجت الاسلام رضوانشهری کارشناس آموزش تاریخ پایان کلاسها و تاریخ شروع امتحانات کتبی دیماه را یادآوری کردند و درخواست داشتند اساتید به موقع سوالات را به ایشان تحویل دهند تا فرایند درج در سایت لحاظ گردد.
و در پایان جلسه استاد قضایی با چند دعا و صلوات بر محمد و آل محمد جلسه را به پایان رساندند.
اللهم صل علی محمد و آل محمد.

برچسب‌ها