پ
پ
در این جلسه در ابتدا مدیریت محترم نکاتی را درباره ضرورت تربیت نیروی انسانی عالم در حوزه را اشاره فرمودند و در ادامه معاونت های مختلف به ارائه گزارش پرداختند و نیز اساتید محترم دغدغه ها و پیشنهادات خود در بستر تربیت علمی طلاب در فضای مجازی ارائه کردند    

جلسه با قرائت چند آیه از کلام الله مجید توسط طلبه گرامی آقای فرجی آغاز گردید.
حجت الاسلام عبداللهی معاونت محترم پژوهش ضمن تبریک میلاد حضرت زینب سلام الله علیها و خیر مقدم و تشکر از حضور اساتید محترم از حجت الاسلام عباسی مدیریت محترم مدرسه آیت الله بهجت ره دعوت کردند به عنوان آغازگر جلسه به بیان سخنان خود بپردازند.
 حجت الاسلام عباسی مدیریت مدرسه ضمن خوش آمدگویی به اساتید محترم و تشکر از معاونتهای محترم برای ترتیب این جلسه فرمودند این جمله (ما رأیت إلّا جمیلا) نشانگر جهانبینی حضرت زینب س است. طبق نقل شیخ مفید فقط ۷۲ تن از بنی هاشم در عاشورا به شهادت رسیدند اما با تمام این احول حضرت این جمله را می فرماید. این جهانبینی را در کتاب امالی شیخ صدوق از امام صادق ع هم میبینیم  که حضرت فرمود: (إن المؤمن ليهول عليه في منامه فتغفر له ذنوبه ، وإنه ليمتهن في بدنه فتغفر له ذنوبه ) وقتی مؤمنی خواب هولناکی میبیند ، خداوند بخاطر این خواب هولناک گناهانش را می بخشد، و وقتی مشقت و سختی در بدنش ایجاد می شود خداوند گناهانش را می بخشد، از این دو جمله می توان یک نتیجه گرفت و آن اینکه ترازوی خداوند در همه جای عالم و در همه حالت، ترازوی عدالت است عمل کسی که در مشقت و مریضی است با عمل کسی که در سلامت و عافیت قرار دارد، متفاوت است. لذا این سختی های که اساتید در آموزش مجازی می کشند یا در رفت و آمد به مدرسه، یقینا مأجور است در کتاب مفتاح الکرامه شرح حال فاضل جواد آمده است که با آن اوضاع وحشتناکی که وهابی ها در کربلا و نجف به وجود آورده بودند و با آن شرایط بیماری و کهولت سنی که داشته اند و رنج امورات فرزند معلولشان، با تمام این مشقت ها و اشتغلاتشان میگوید: من خدا را شاکرم که تحصیل علم را کنار نگذارده ام و در این شرایط شما را توصیه میکنم در هر شرایطی تحصیل علم را کنار نگذارید. خب این ارزش علم آموزی و امور مربوط به تعلم را می رساند که امیدوارم همه ی ما در این مقوله صاحب توفیق باشیم.
حجت الاسلام داودی کارشناس تهذیب مدرسه کلام خود را با بیان یک خاطره از آیت الله خوش وقت از اساتید محترم درخواست داشتند در آغاز کلاس یا مناسبتهای مختلف از بیان نکات اخلاقی، شرح حال بزرگان غفلت نکنند شاید این امر کوچک به نظر برسد ولی وقتی طلبه به خانه و شهرستان خود مراجعت کرده و از این فضای مدرسه دور شده نا خودآگاه از توجه او به تهذیب و معنویتش ممکن است کاسته شود  و  بیان یک نکته اخلاقی و معنوی توسط استاد می تواند او را به ریل خودش باز گرداند. البته برنامه حدیث خوانی با توافقاتی که با اساتید ۱ تا ۳ بوده در قالب یک چارچوب مدون و تنظیم شده تا اساتید محترم احادیث متنخب و متناسب با سن و فضای کلاس را ذکر کنند لذا در جهت توفیق در این موضوع انتظار مساعدت و همراهی اساتید محترم را داریم.
حجت الاسلام انصاری در جملاتی کوتاه از زحمات مدیریت و کادر آموزش برای فراهم کردن بستر ارائه دروس به صورت آنلاین تقدیر و تشکر داشتند.
حجت الاسلام بیاتی از اساتید مدرسه درخواست داشتند با پشتیبانی سایت روبرو هماهنگ شود تا استاد حین تدریس بتواند به صورت هم زمان همه شاگردان را ببیند و ارتباط تصویری داشته باشد چرا که در حال حاظر چهار نفر بیشتر از شاگردان را نمی شود دید، لذا معلوم نیست کدام طلبه پای درس هست یا نه! و یا به طور کلی یک بررسی شود که آیا سایت و نرم افزار دیگری برای این هدف موجود است یا نه. اگر این امکان باشه یکی از نقیصه های آموزش مجازی برطرف خواهد شد.
حجت الاسلام بیدار ضمن قدردانی برای برگزاری این جلسه و تشکر ویژه جهت تدبیر بسیار عالی برگزاری کلاسها در سایت روبرو بلافاصله بعد از محدودیتهای کرونایی در شهر قم که واقعا نشانگر آمادگی مدرسه برای این اتفاق بود که این یک غنیمت است. ایشان از روز پایان کلاسهای نیمسال اول و شروع امتحانات پرسش کردند.
حجت الاسلام همتی بیان داشتند گاها به جهت اینکه کلاس از یک نواختی خارج شود سوالی از دوستان بیان میشد تا مشخص شود در روند کلاس هستند یا نه جوابی نمی آید و بعد از پیگیری از طلبه بیان می داشتند که ایشان جواب داده اند ولی برای ما پخش نشده با تکرار این مشکل، موجب بدبینی می شد تا اینکه برای خود

ما هم چنین مشکلی پیش آمد لذا میخواهم بگویم باید یک معیار دیگری برای سنجش حضور در طلبه در کلاس باشد تا بدبینی حاصل نشود.
موضوع دیگر اینکه در بعضی از مدارس برنامه است که در همین ایام کرونا تقویت بیشتری هم شد و اسم مختلفی دارد از (کفالت،مشاور، راهنما) به نظرمی اید طرح خوبی است به طور مداوم از طلبه از روند یک کلاس و یا موضوع تدریسی جویا می شوند تا ببیند طلبه در کلاس حضور مفید داشته یا نه! مباحثه داشته اند یا نه؟ چرا که اکتفای تنها به امتحانات هفتگی بازدهی لازم و آنی  را نخواهد داشت.
در ادامه جلسه حجت الاسلام عبداللهی گزارشی از روند فعالیتهای پژوهشی معاونت،اساتید و طلاب مدرسه در نیمسال اول را ارائه کردند و افزوند در کنار آموزش و تهذیب، طلاب اصول و روشهای پژوهشی را در این چند سالی که در مدرسه مشغول تحصیل هستند فراگرفته و در آینده تحصیلی و پژوهشی خود انها را بکار ببندند. علاوه بر وجود این قابلیت در پایه های ۱ و ۲، در پایه های ۵ و۶ که الزامی است.علاوه بر کلاسها و کارگاه ها، خدمات و امکانات خوبی مثل خدمات ویژه کتابخانه که به طور مثال الان اگر طلبه ای برای تحقیق صفحاتی از یک کتاب را بخواهد از آن صفحات توسط مسئولین کتابخانه عکسبرداری و برای آن طلبه ارسال می شود و یا انواع دسترسیهای اختصاصی  طلاب به سایتهای مرجع و منبع مثل سایت نور فراهم گردیده است. طلاب در ۱۲ حوزه دانشی با راهنمایی ۲۵ استاد راهنما می توانند موضوعات خود را انتخاب و تحقیق یا مقاله ارائه دهند. شیوه نامه هایی برای نگارش و روش تحقیق تهیه شده ، برای هر یک از غالبها یک فرم ارزیابی تهیه و تدوین شده تا به تمام معنا یک کار علمی رسمی باشد. نکته اخر اینکه در امر پژوهش نقطه واصله بین طلاب و معاونت، اساتید هستند لذا دست نیاز به طرف اساتید محترم درراز کرده و از همینجا از همکاری شما بزرگواران کمال تشکر را داریم.


حجت الاسلام شریفی معاون آموزش مدرسه در آغاز سخنان خود از مجاهدت اساتید محترم در مشکلات تدریسی که در محدودیتهای کرونایی متحمل شده اند کمال تشکر و قدردانی را داشتند.ایشان گفتند اولیاء مدرسه تمام تلاش خود را میکنند تا این مشکلات و دغدغه های آموزشی اساتید و طلاب کاهش پیدا کند و تدابیری هم اندیشیده شده است ولی مسلما در این راه به همفکری و مساعدت شما بزرگوارن نیاز مبرم داریم.
برای سنجش طلاب ما هر هفته امتحان هفتگی داریم این در شرایطی است که کمتر مدرسه در این محدودیتها امتحانی برگزار کرده است این امتحانات برای مرور همین مطالب اراده شده در هفته است. از اساتید خواسته شده سوالات محتوایی باشند و ناظر بر روند شفاهی کلاس باشد تا مشخص کند طلبه در روند کلاس هستند یا نه! لذا در بعضی از پایه ها نمرات تعدادی از طلاب کم بوده که نشانگر این است که امتحان آن درس بر اساس خواسته های آموزش بوده و تذکراتی به بعضی از طلاب داده شده است و بازخورد مثبت آن در امتحان بعدی دیده شده است.
در خصوص حضور و غیاب کلاسها باید عرض کنم اصل در کلاسهای حضور آنلاین و بر خط است و خروجی حضور و غیاب تک تک طلاب روزانه بررسی می شود و اگر طلبه ای غیبت داشته یا کلاسها را بدون اجازه و هماهنگی با آموزش آفلاین دنبال کرده با تماس جویای علت آفلاین بودنش شده ایم تذکرات و تعهداتی گرفته شده ، حتی به طور موردی به علت تکرار و نداشتن عذر موجه در غیبتها،به ناچار و به تشخیص و تصمیم شورای مدرسه  درس طلبه حذف گردیده است.
آنگونه که استاد همتی دغدغه داشتند برای چهار پایه مسئول پایه به طور ویژه فعال شده است و گاها مسئول پایه برای یک طلبه در یک روز چند ساعت وقت گذاشته است تا مشکلش درسی یا روحی او برطرف گردد.
تعدادی از اساتید امکان تدریس به صورت مجازی در منزل را نداشته اند که بستر این کار در مدرسه ایجاد گردید که جا دارد از اساتیدی که قبول زحمت کردند و در این شرایط و ایام به مدرسه تشریف آوردند _گاها اینترنت نبود یا سیستم مشکل داشت ولی در کمال همکاری ما را شرمنده خود کردند_ کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.
اساتید محترم انشالله برای امتحانات دیماه سوالات را همراه کلید به کارشناس آموزش ارائه دهند تا در مشکلات  و اعتراضات احتمالی یک فرایند حرفه ای داشته باشیم تا جای کوچک ترین شک و شبه ای برای طلبه باقی نماند.
جا دارد از زحمات استاد بیاتی به عنوان مسئول گروه علمی تشکر کنیم نسخه ارزیابی جامع به حیث علمی،تربیتی… ارزیابی اساتید از طلاب، طلاب از اساتید یکی از کارهای درخشان این گروه است به طوری که مرکز مدیریت یکی از مشتریان این ارزیابی جامع است.
ارزیابی نیمسال  اول طلاب از اساتید اخذ شده فرایند ارزیابی نمره ای و توصیفی کلاس هر یک از اساتید به صورت مجزا تدوین شده و انشالله در اسرع وقت به اساتید ارسال خواهد شد.
در مورد دغدغه  اساتید برای تثبت دروس و مطالب که در کلاسهای مجازی اراده شده و چون این مطالب در حافظه کوتاه مدت ضبط می شود و برای تثبیت آنها در حافظه بلند مدت باید کاری انجام شود لذا  پیشنهاد شده است در ترم تابستان  برنامه مرور دروسی برگزار کنیم  که جزئیات ان باید در گروه علمی مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
در قالب یک طرح پیشنهاد شده تا از نظر مادی یک حداقل قدردانی ماهانه ای از اساتید داشته باشیم که با تلاشهای حاج آقای عباسی یکماه هم اجرایی شده است ولی آیا ادامه پیدا کند یا نه به طور دقیق مشخ نیست ولی مدیریت تمام تلاش خود را در این مورد خواهد داشت.
کلاسهای نیمسال اول تا هفت دی برگزار است و هشتم، نهم، دهم تعطیل است و از یازدهم تا هجدهم امتحانات است و از بیستم کلاسهای نیمسال دوم اغاز خواهد شد و در مورد محدوده درسها، لزوما قطع بحث نیمسال اول در صورت تمام نشدن و شروع محدود نیمسال دوم لازم نیست و اساتید می توانند در نیمسال دوم با برنامه ریزی که دارند ادامه بحث نیمسال اول را داشته باشند.
امتحانات شفاهی هم در چند هفته آغازین نیمسال دوم به جای امتحانات هفتگی به صورت مجازی و در سایت روبرو برگزار خواهد شد.
فعلا در نیمسال دوم هم فقط پایه اول در مدرسه حضور خواهند داشت تا در آینده چه اتفاقی بیفتد.


استاد شیخ هادی در خواست داشتند از انجایی که تذکر به هر فرد باید با شناخت مخاطب همراه باشد و شروع این ترم همراه با کلاسهای مجازی بود، ممکن است استاد از شخصیت یک طلبه اطلاع نداشته باشد در اینجا مسئول پایه ها نقش بیشتری از اساتید دارند، به طور نمونه  شاید استاد نتواند از فرایند مباحثه یک طلاب سوال کند ولی مسئول پایه اینکار را راحت تر انجام دهد و ایجاد  انگیزه یا تشویق و پیگیری کند.
ایشان همچنین پیشنهاد داشتند برگه ها توسط طلبه منتخب استاد یا به صورت چرخشی بین فاضلین کلاس  تصحیح گردد که از نظر اموزشی و تثبیت مطلب مطلب مفید فائده خواهد بود که این پیشنهاد مورد توجه اساتید قرار گرفت.

استاد بیاتی در مورد نمرات و میزان اختیارات استاد در اختصاص نمره کلاسی به طلبه سوال داشتند که حجت الاسلام شریفی در پاسخ گفتند این میزان اختصاص نمره بستگی به توافق اول ترم استاد با طلبه است. حتی میتوان دو نمره در نظر گرفت مثلا ی نمره برای تمارین و تحقیقات و ی نمره برای امتحان و میانگین این دو نمره را به عنوان نمره پایانی برای درج در کارنامه در نظر گرفت.
در اینجا جلسه با صلوات بر محمد و ال محمد ص به پایان رسید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.