حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ آذر , ۱۳۹۹ 19 ربيع ثاني 1442 Friday, 4 December , 2020 ساعت ×
پ
پ

هیات هفتگی این هفته هیات الپترالموتور مدرسه آیت الله بهجت قم با سخنرانی حجت الاسلام فربهی در تاریخ ۲۰ شهریور ۹۹ در مکان مدرسه برگزار گردید.

 

اهم نکات مطرح شده توسط استاد:

در خطبه غدیر این تعبیر است که وقعت حسکة النفاق فی قلوب القوم.. در خطبه فدک است که ظهرت فیکم حسیکة النفاق.

فوستم غیر ابلکم… علامتگذاری کردید غیر شتر خودتان را یعنی خلافت مال شما نبود ، اتفاقی هم در امت بر خلافت شما نبود. بعد فرمودند که تقمّص فلان خلافة یعنی لباس خلافت را به زور تن خودش کرد.

این یک پدیده اجتماعی است.

تحولات سقیفه تا عاشورا خیلی جای بحث دارد.

زمینه های قیام امام حسین در دو جلد پژوهشگاه امام صادق علیه السلام

کتاب عاشورا نتیجه تغییر ارززشها. این کتاب از نظر جامعه شناسی مساله عاشورا را بررسی کرده است.

سقیفه یک اتفاق تاریخی صرف نیست بلکه نتیجه اش تحولات اجتماعی است که در نتیجه این تحولات

امام صادق: اجتمعت الامة علی قتل ابن بنت نبیهم. قتل حسین محصول یک پدیده اجتماعی بود. برخی از جنبه های لا یوم کیومک یا اباعبدالله ناظر به این اجتمعت است. کوفه محل زندگی سید الشهدا بوده است. این پدیده غیر عادی است.

الان نکاتی درباره مبادی رفتار اجتماعی سیاسی امت در سقیفه و عاشورا میگوییم.

امروز هم اگر زمینه های عاشورا پیش بیاید قوم اجتماع بر قتل ابن بنت نبیهم خواهند کرد.

این مبادی ۴تاست به حسب استقرا:

  1. باورها؛
    1. اگر در سقیفه باور داشتند که خلیفه باید ماذون از طرف الله باشد ، آنها را انتخاب نمیکردند.
    2. اگر کسی باور توحیدی داشته باشد نمیتواند قائل به حکومت دموکراتیک محض باشد.
    3. اگر کسی باور توحیدی داشته باشد نمیتواند قائل به حکومت سکولار باشد« من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الظالمون ..الکافرون.. الفاسقون
    4. حضرت زهرا فرمودند که پدرم ۲۳ سال زحمت کشید و در این مدت شما فقط کلمه اخلاص بر زبانتان جاری شد وفُهتُم بکلمة الاخلاص
    5. از مهمترین ارکان جنگ نرم، تغییر و تخریب باورهاست.
      • جریان رسانه ای غرب روی این مساله دارد کار میکند که دین یا فقه یا فقها نمیتوانند اداره حکومت کنند و یا اینکه مردم قبول نمیکنند دین باشد و یا اینکه نفرت از آنها نسبت به دین صادر میشود.
    6. دین یک باور اجتماعی جدید برای رفتار سیاسی اجتماعی به ما داد و ان اینکه تشویق تو در یک عمل ، سایر رفتارهای مترتب بر آن را برای تو به دنبال می آورد در ان شریک میشوی و اگر سکوت کردی نیز همچنین.« من سن سنة حسنة کان له اجر من عمل بها الی یوم القیامة
  2. گرایش ها(حب و بغض ها)
    1. ممکن است مردم حتی از یک ولی معصوم هم به خاطر بغض و حب اجتماعی یا شخصی، رویگردانی کنند. در سقیفه چون علی بن ابی طالب را کشنده بزرگانشان میدانستند کینه داشتند. در عاشورا هم گفتند بغضا منا لابیک با تو میجنگیم.
    2. در انقلاب های مخملی ، یکی از راهبردها، اشراب نفرت نسبت به اشخاص حاکم است.
    3. به علت اهمین این مساله، دین تولی و تبری را جزو واجبات شرعی قرار داده است.
    4. شخصی محضر امام صادق امد و عرض کرد که ایا محبت ما به شما، برایمان فایده دارد؟ حضرت فرمود هل الدین الا الحب؟ بعدش فرمودند که ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله
    5. جریان رسانه ای کفر هم در این عملیات مدیریت گرایش ها، مثلا روی بعضی فتاوا یا افعال مراجعی که مراقب حاکمیت هستند ، کار میکنند.
    6. جریان رسانه ملی ما اصلا در قد و قواره جریان رسانه ای دشمنان ما نیست.
    7. علامه طباطبایی: اینکه روایات بسیار کمی در مسائل فقهی از امامین حسنین به مارسیده یعنی مردم به در خانه ایشان نمیرفته اند« معاویه رسانه داشته است.
  3. ذهنیت ها
    1. ذهنیت به معنای باور نیست بلکه تلقی درباره یک پدیده جزئی است.
    2. مردم شام نسبت به اهلبیت ذهنیت بسیار بدی داشته اند لذاایشان با شرح صدر با آنان برخورد میکردند .
    3. در جنگ نرم و انقلاب های مخملی، دشمنان روی ذهنیت مردم کار کرده اند
    4. ذهنیت الان مردم، نتیجه کار رسانه ای دشمن و سوء عملکردها است و این ذهنیات بسیار خطرناک است.
    5. روز سقیفه ذهنیت نسبت به اهلبیت خیلی بد نبود لکن روز عاشورا خیلی بد شده بود.
  4. ذائقه ها
    1. ذائقه ها یعنی مهمترین مطلوبهایی که افراد دنبال آن هستند.
    2. مثلا روحیه مقاومت و عزت میتواند با روحیه لذت و رفاه طلبی جایشان را به هم بدهند.
    3. در زمان خلیفه دوم، ذائقه ها تغییر پیدا کرد چون اموال زیاد امد و فتوحات گسترش یافت.
    4. جریان رسانه ای غرب دنبال گسترش مسائل مستهجن هستند که در نتیجه اش روحیه مقاومت از بین رود و در نتیجه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.