حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۲۸ دی , ۱۳۹۹ 4 جماد ثاني 1442 Sunday, 17 January , 2021 ساعت ×
پ
پ

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، و آیین تجلیل از پژوهشگران و اساتید برتر پژوهشی مدرسه علمیه آیت الله بهجت (ره) قم با سخنرانی حضرت آیت الله مدرسی یزدی در روز ۲۵ آذر ۹۹ برگزار شد.

در این مراسم که به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی، با حضور تعداد کمی از اساتید و طلاب مدرسه برگزار شد، حضرت آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی درباره «علم آموزی و تولید علم در حوزه تراز انقلاب اسلامی» به سخنرانی پرداختند.

این آیین، از چهار سامانه اسکای روم، روبرو، صفحه اینستاگرام مدرسه و صفحه موسسه پرتو ثقلین در روبیکا به صورت زنده و هم زمان پخش شد که مورد استفاده بینندگان قرار گرفت.

تصاویر این جلسه را در اینجا مشاهده کنید (کلیک کنید)

در ابتدای جلسه، حجت الاسلام عبداللهی معاونت پژوهش مدرسه علمیه آیت الله بهجت(ره) به ارائه گزارشی از فعالیتهای پژوهشی و تولیدات این معاونت پرداختند.

در ادامه، آیت الله مدرسی یزدی ضمن خوش آمدگویی و تبریک هفته پژوهش مطالبی را درباره علم آموزی و اهمیت علم نزد علمای شیعه بیان فرمودند.

ایشان ضمن ارج نهادن به تلاشهای مسئولان و پژوهشگران مدرسه، با بیان کوششها و مرارتهایی که عالمان و محققان اسلامی، در طول تاریخ متحمل آن شدند و با ترسیم نیازها و افقهای پیشروی دانش‌پژوهان و طلاب پژوهشگر، به ضرروت بیش از پیش تحقیق و پژوهش در فرایند تولید دانش اسلامی پرداخته و حیات مضاعف فرهنگ جستجوگری و پژوهندگی عالمانه را در حوزه‌های علمیه از لوازم توجه به این مسیر دانستند.

آیت الله مدرسی در بخشی از سخنانشان فرمودند: باید در روشهای تحقیق، تحقیق بشود. حوزه علمیه باید زنده باشد و افکار نو و حساب شده  و با پشتیبانی علمی محکم در آن ارائه شود. حوزه ها باید احساس مسئولیت کنند و تک تک افراد حوزوی باید احساس مسئولیت کنند.

ایشان با اشاره به طلاب جوان فرمودند: نفس ذهن جوان، حالت ابداع و نوآوری دارد. شما مسئولان باید فضا را طوری فراهم کنید که طلاب با همدیگر، همکاری علمی داشته باشند.

مشکلات و اسیبها و مثلا محدودیتهای ایام کرونا، نباید موجب شود راه خودمان را رها کنیم و یا اینکه در آن سست شویم. به بهانه مسائل بهداشتی نباید راه تعلیم و تعلم بسته شود و از طرف دیگر هم نباید به بهانه درس و بحث، مسائل بهداشتی را نادیده گرفت.

طلاب در کنار کارهای علمی نباید از جنبه های معرفتی و معنوی غافل شوند. باید از آفات دوری کرد.

طلاب باید پیشنیه حوزه را در نظم مورد توجه داشته باشند و دستاوردهایی تاریخی حوزه را حفظ کنند و گام به گام باید آنها را ارتقا داد. شناسایی این پیشینیه در مسائل پژوهشی خیلی مهم است.

همچنین ایشان به تلاش علمایی چون خواجه نصیرالدین طوسی در حفظ دین در برخورد با مغولان اشاره داشتند و مقدمه ای میرزای قمی در کتاب شریف غنائم الایام را مطرح نمودند که علمای شیعه در چه سختیهایی به فکر حفظ دین و علم آموزی بوده اند و ما وظیفه مان سنگین است و باید در علم آموزی تلاش بیشتری کنیم.

اسامی طلاب و اساتید برتر پژوهشی سال ۹۸ -۹۹ را در اینجا مشاهده کنید (کلیک کنید)

در پایان جلسه نیز به صورت نمادین از ۳ نفر از اساتید برتر پژوهشی مدرسه و ۳ نفر از پژوهشگران برتر مدرسه علمیه آیت الله بهجت (ره) قم در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ که واجد این امتیاز شدند با اهدای هدیه، تقدیر شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.