مقاله بررسی لغوی ماده رود

سال ورودی :
  • 1392
  • پایه :
  • پایه 1
  • 12 بازدید

    چکیده :

    بررسی لغوی ماده


     

    چکیده ی قسمت اول درکتاب معجم الوسیط دو معنا برای ثلاثی مجرد( رود)وجود دارد که معنای اول به رفت وامد ومعنای دوم به طلب واختیار است.

    وماده ی روددرباب های ثلاثی  مزید=افعال وافتعال و استفعال رفته است .

    ماده ی رود اسامی مشتق وجامدی دارد مانندالرادیوم :عنصر رادیوم که جامد است والراد :کسی که جلودار قبیله است که اسم مشتق است .

    قسمت اول:

    معنای اول ثلاثی مجرد:

    رود(رادت ترود رودا روداناوریادا )الدواب :اختلف فی المرعی مقبله ومدبره

    راد فلان:جاءوذهب ولم یطمئن

    راود ساده من مرض او وهم :لم یستقر(دائما در حال رفت وامد )

    رادت الریح :حالت

    رادت المراه :اکثرت من الترددعلی بیوت جاراتها

    (راد الشی بود که به معنای دوم میخورد .)

    رادت الدابه :جعلها ترود

     

    این معنا در ثلاثی مزید

    ۱)باب افعال (تاکید ومبالغه )

    (اراد،یرید،اراده):ارادت الدابه :رادها

    ۲)باب افتعال معناب طلب

    (استرد ،تسترید،استراد)الدواب:رادت ولامره :رجع وانقاد

    الشی طلبه مترددافی طلب

     

     

     

     

     

     

    معنای دوم ثلاثی مجرد

    (راد یرود  رودا ریادا )الشی:طلبه

    راد اهله وراد لهم منزلا وکلا :طلب لاهله هذا  الامور

     

     

    ثلاثی مزید این معنا

    ۱)باب افعال

    (اراد یرید اراده ):اراد الشیءشاءه واحبه ویقال اراد الجداران ینقض:تهیا للسقوط

    وفی تنزیل العزیز(فوجدا فیها جدار یرید ان ینقض فاقامه )

    وفلان علی الامر:حمله علیه ارادته الحاجه لبثته

    والمراه عن نفسهاطلب ان یفجر بها وقدتکون الامراوده(طلب گناه ) من المراه؛ کما قوله تعالی

    (وقال نسوه فی المدینه امراه العزیز تراودفتاها عن نفسه)وعن الامروعلیهدارهوعلی الامر:طلب منه فعله

    ۲)افتعال  تاکیدطلب

    (ارتادا یرتادا ارتیادا )لاهله:راد والشی طلبه

    ۳)افتعال تاکید طلب

    (استراد، تسترید ،استردادا)استراده لکذا:طلبه مترددا فی طلبه

     

    اسم های جامد

    الرادار:وسیله الکترونیه تجعل الناظر قادرا علی الکشف طائره فی الجواوسفینه فی البحروتحدیدمکانهاعلی مسافه معینه ،فی احواللا تتوافر فیها بالعین المجرده  الرادیوم :عنصر ابیض لامع ذو نشاط اشعاعی،یشبه الکلسیوم فی نشاطه الکیمیاوی

    الارود :یقال الدهر  ارود ذو غیر:یعمل عمله فی سکون لایشعربه.

    الرود: الریح اللینه الهبوب- والمهله                                               الرواد ریح رواد:راده

    الرود (امش علی رود) :علی مهل                        الروید (مصغرالاروادعلی الترخیم)

    رویدا (رویدخالد رویداخالدا  رویدک خالدا):امهله

    فعل های گرفته شده ازاسم جامد

    (ارود یرود اروادا )فی مشیه :ارود فی مشیه رفق و-فلانا امهله

    الراد:الرائد ،وهی راده ،یقال :ریح راده :لینه الهبوب

     

    اسم های مشتق

    المرود:المیل من الزجاج اوالمعدن (اسم الت )

    الرائد:من یتقدم القوم یبصر لهم  الکلا ومساقط الغیث وفی المثل (الرائد لا یکذب اهله )للذی لا یکذب اذا حدث .و—منرجال الجیش والشرطه :ضابط رتبته فوق النقیب ودون المقدوم (محدثه).(ج)رواد وراده.

    الرائد العین:القذی (ج)رواد ویقال فلان رائد الوساد :اذ لم یستقر من مرض او وهم وهی رائده.

    ویقال :امراه رائده :طواف فی بیوت جاراتها

    الرواد:امراه رواد:راده .

     

     

    پایان بخش معجم الوسیط عربی

    معانی جامع

    المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی ج۲،ص

    اراد:الرجل کذا(اراده) وهو الطلب والختیار و ااسم المفعول (مراد )و(راودته)  علی الامر (مراوده)و(روادا)من باب قاتلطلبت منه الفعل وکان فی (المراوده )معنی المخادعه لان الطالب یتلطف فیطلبه تلطف المخادعویحرص حرصه .و

    (ارتاد)الرجل الشی طلبه و(راده)(یروده)(ریادا)مثله .

    المرود بکسر میم اله معروفه والمع  المرواد .

    ((نتیجه در مصبا ح المنیر فقط به معنای دوم دلالت دارد والبته اندکی هم شبیه معنای فعلی که ازاسم جامد میگیریم هست .که تلطف ونرمی کردن را شامل میشود…))

    معجم مقائیس اللغه ج۲

    الراءوالواو .الدال معظم بابه (یدل)علی مجیءوذهاب من انطلاق فی جهه واحده

    نتیجه :به معنای اول می خورد.

    مفردات الفاظ القران

    الرود:الترددفیطلب الشیءبرفق یقال راد وارتاد ومنه الرائدلطالب الکلا،ورادالابل فی طلب الکلا وباعتبار الرفق قیل:رادت الابل فیمشیها ترود رودانا

    نتیجه :هم معنای اول ودوم را وهم معنای گرفته شده از اسم مشتق را قبول دارد .

    التحقیق فی کلمات القران الکریم ج۴ص۲۷۰والتحقیق

    ان الاصل الواحد فی هذه الماده :هو الطلب مع الاختیار والانتخاب. ومن لوازم هذا المعنی فی الخارج  والجیءوالنظر والترددوحاله الاضطرابوعدم الطمانینه حتی یختار…

    نتیجه :دراین معنی هم به تمام معانی پرداخته …

    نتیجه ی نهایی:باتوجه به استعمالات درمعجم معنای اول این کلمه امد ورفت است

    امادر مقایسه باسایر معاجم معنای طلب معنای اول است وحتی ان جایی که به امد وشد دلالت دارد تلویحا امدو شد درطلب کاری را می رساند.

    وصل الله علی محمد والمحمد.

    فصل سوم استعمال رود در ایات

    صحیح : فصل دوم: تطبیقات

    بخش اول: تطبیقات قرانی

    و بخش دوم هم : تطبیقات روایی

     

    ۱)۲۶ سوره ی بقره

    إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیی‏ أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَهً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً یُضِلُّ بِهِ کَثیراً وَ یَهْدی بِهِ کَثیراً وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقینَ (                     )

    خداى را از اینکه به پشه‏اى- یا فروتر [یا فراتر] از آن- مَثَل زند، شرم نیاید. پس کسانى که ایمان آورده‏اند مى‏دانند که آن [مَثَل‏] از جانب پروردگارشان بجاست ولى کسانى که به کفر گراییده‏اند مى‏گویند: «خدا از این مَثَل چه قصد داشته است؟» [خدا] بسیارى را با آن گمراه، و بسیارى را با آن راهنمایى مى‏کند و [لى‏] جز نافرمانان را با آن گمراه نمى‏کند.

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

     

     

    2)ایه ی۱۸۵

    أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُون

    خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید، و باشد که شکرگزارى کنید

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده ی چهار)یریدون

     

     

    3)233ایه ی

    وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَهَ وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَها لا تُضَارَّ والِدَهٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِکَ فَإِنْ أَرادا فِصالاً عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَکُمْ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَیْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ

    آیه طولانی شده است. فقط بخش مورد نیاز آورده شود

    و مادران [باید] فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند. [این حکم‏] براى کسى است که بخواهد دوران شیرخوارگى را تکمیل کند. و خوراک و پوشاک آنان [مادران‏]، به طور شایسته، بر عهده پدر است. هیچ کس جز به قدر وسعش مکلف نمى‏شود. هیچ مادرى نباید به سبب فرزندش زیان ببیند، و هیچ پدرى [نیز] نباید به خاطر فرزندش [ضرر ببیند]. و مانند همین [احکام‏] بر عهده وارث [نیز] هست. پس اگر [پدر و مادر] بخواهند با رضایت و صوابدید یکدیگر، کودک را [زودتر] از شیر بازگیرند، گناهى بر آن دو نیست. و اگر خواستید براى فرزندان خود دایه بگیرید، بر شما گناهى نیست، به شرط آنکه چیزى را که پرداخت آن را به عهده گرفته‏اید، به طور شایسته بپردازید. و از خدا پروا کنید و بدانید که خداوند به آنچه انجام مى‏دهید بیناست.

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

    شاهد مثال:اردتم:با ب افعال صیغه ی نهم ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَادتم(قاعده یک)ارَودتم(قاعده هشت)ارادتم(قاعده دهم)اردتم.

     

    4)ایه ی۱۷۶ال عمران

    وَ لا یَحْزُنْکَ الَّذینَ یُسارِعُونَ فِی الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ یَضُرُّوا اللَّهَ شَیْئاً یُریدُ اللَّهُ أَلاَّ یَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِی الْآخِرَهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ (۱۷۶)

    و کسانى که در کفر مى‏کوشند، تو را اندوهگین نسازند که آنان هرگز به خدا هیچ زیانى نمى‏رسانند. خداوند مى‏خواهد در آخرت براى آنان بهره‏اى قرار ندهد، و براى ایشان عذابى بزرگ است. (

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

     

     

     

     

    5)44نساء

    أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ أُوتُوا نَصیباً مِنَ الْکِتابِ یَشْتَرُونَ الضَّلالَهَ وَ یُریدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبیلَ

    آیا به کسانى که بهره‏اى از کتاب یافته‏اند ننگریستى؟ گمراهى را مى‏خرند و مى‏خواهند شما [نیز] گمراه شوید.

    یریدون:باب افعال صیغه ی۳مضارع معلوم ؛یُروِدون (قاعده ی یک)یرِودون(قاعده ی چهار)یُریدون

    ۶)ایه ۶۲سوره ی نساء

    فَکَیْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَهٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ ثُمَّ جاؤُکَ یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ إِحْساناً وَ تَوْفیقاً (۶۲)

    پس چگونه، هنگامى که به [سزاىِ‏] کار و کردار پیشینشان مصیبتى به آنان مى‏رسد، نزد تو مى‏آیند و به خدا سوگند مى‏خورند که ما جز نیکویى و موافقت قصدی نداشتیم

    اردنا:ارود نا(قاعده یک وهشت)ارادنا(قاعده ی دهم)اردنا

    ۷)ایه ی۱۴۴سوره ی نساء

    یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَ تُریدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبیناً

    اى کسانى که ایمان آورده‏اید، به جاى مؤمنان، کافران را به دوستى خود مگیرید. آیا مى‏خواهید علیه خود حجّتى روشن براى خدا قرار دهید؟

     

    تریدون:باب افعال صیغه ی ۹مضارع معلوم ؛ترودون (قاعده ی یک)ترودون(قاعده ی چهار)تریدون

     

     

    8)سوره ی مائده ایه ی۶

    یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاهِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکُمْ وَ أَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَیْنِ وَ إِنْ کُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ کُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْکُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَیَمَّمُوا صَعیداً طَیِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَ أَیْدیکُمْ مِنْهُ ما یُریدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لکِنْ یُریدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

    آیه طولانی شده است

    اى کسانى که ایمان آورده‏اید، چون به [عزم‏] نماز برخیزید، صورت و دستهایتان را تا آرنج بشویید و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پیشین [هر دو پا] مسح کنید و اگر جُنُب‏اید خود را پاک کنید [غسل نمایید] و اگر بیمار یا در سفر بودید، یا یکى از شما از قضاى حاجت آمد، یا با زنان نزدیکى کرده‏اید و آبى نیافتید پس با خاک پاک تیمّم کنید، و از آن به صورت و دستهایتان بکشید. خدا نمى‏خواهد بر شما تنگ بگیرد، لیکن مى‏خواهد شما را پاک، و نعمتش را بر شما تمام گرداند، باشد که سپاس [او] بدارید. (۶)

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ.

     

    ۹)سوره ی مائده ایه ی۱۷

    لَقَدْ کَفَرَ الَّذینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسیحُ ابْنُ مَرْیَمَ قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً إِنْ أَرادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّهُ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمیعاً وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر

    کسانى که گفتند: «خدا همان مسیح پسر مریم است» مسلّماً کافر شده‏اند. بگو: اگر [خدا] اراده کند که مسیح پسر مریم و مادرش و هر که را که در زمین است، جملگى به هلاکت رساند، چه کسى در مقابل خدا اختیارى دارد؟ فرمانروایى آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست. هر چه بخواهد مى‏آفریند، و خدا بر هر چیزى تواناست.

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

     

    ۱۰)سوزه ی مائده ایه ی۲۹

    إِنِّی أُریدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمی‏ وَ إِثْمِکَ فَتَکُونَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ وَ ذلِکَ جَزاءُ الظَّالِمین

    من مى‏خواهم تو با گناهِ من و گناهِ خودت [به سوى خدا] بازگردى، و در نتیجه از اهل آتش باشى، و این است سزاى ستمگران

    اُریدُ:باب افعال صیغه ی ۱۳مضارع معلوم؛اُروِدُ(قاعده یک )اُرِودُ(قاعده ی چهار)اُریدُ

      

    ۱۱)سوره ی انعام ایه ی۱۲۵

    فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ کَذلِکَ یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ

    یُرِدِ:یرود(قاعده ی یک)یرود(قاعده ی چهار )یرید(به علت امدن عامل جزم شرایط قاعده ده فراهم می شود.)یرد.

    ۱۲)سوره ی انفال ایه ی۶۷

    ما کانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَکُونَ لَهُ أَسْرى‏ حَتَّى یُثْخِنَ فِی الْأَرْضِ تُریدُونَ عَرَضَ الدُّنْیا وَ اللَّهُ یُریدُ الْآخِرَهَ وَ اللَّهُ عَزیزٌ حَکیم

    هیچ پیامبرى را سزاوار نیست که [براى اخذِ سَربها از دشمنان‏] اسیرانى بگیرد، تا در زمین به طور کامل از آنان کشتار کند. شما متاع دنیا را مى‏خواهید و خدا آخرت را مى‏خواهد، و خدا شکست‏ناپذیر حکیم است 

     تریدون:باب افعال صیغه ی ۹مضارع معلوم ؛ترودون (قاعده ی یک)ترودون(قاعده ی چهار)تریدون

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ.

     

    ۱۳)سوره ی توبه ایه ی۳۲

    یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون

    مى‏خواهند نور خدا را با سخنان خویش خاموش کنند، ولى خداوند نمى‏گذارد، تا نور خود را کامل کند، هر چند کافران را خوش نیاید

    یریدون:باب افعال صیغه ی۳مضارع معلوم ؛یُروِدون (قاعده ی یک)یرِودون(قاعده ی چهار)یُریدون

     

    14)سوره ی هود ایه ی۳۴

    وَ لا یَنْفَعُکُمْ نُصْحی‏ إِنْ أَرَدْتُ أَنْ أَنْصَحَ لَکُمْ إِنْ کانَ اللَّهُ یُریدُ أَنْ یُغْوِیَکُمْ هُوَ رَبُّکُمْ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

    و اگر بخواهم شما را اندرز دهم، در صورتى که خدا بخواهد شما را بیراه گذارد، اندرز من شما را سودى نمى‏بخشد. او پروردگار شماست و به سوى او باز گردانیده مى‏شوید

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ.

     

    ۱۵)یوسف ۲۳

    وَ راوَدَتْهُ الَّتی‏ هُوَ فی‏ بَیْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَیْتَ لَکَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ

    و آن [بانو] که وى در خانه‏اش بود خواست از او کام گیرد، و درها را [پیاپى‏] چفت کرد و گفت: «بیا که از آنِ توام!» [یوسف‏] گفت: «پناه بر خدا، او آقاى من است. به من جاى نیکو داده است. قطعاً ستمکاران رستگار نمى‏شوند.(درایه ۲۶،۳۰و۳۲و۵۱ نیز این معنا امده)

    راودت:فعل صیغه ی چهارماضی معلوم باب مفاعله .

    ۱۶)سوره ی یوسف ایه ی۶۱

    قالُوا سَنُراوِدُ عَنْهُ أَباهُ وَ إِنَّا لَفاعِلُون گفتند: «او را با نیرنگ از پدرش خواهیم خواست، و محققاً این کار را خواهیم کرد.

    نراود:باب افعال صیغه ی۱۴مضارع معلوم .

    ۱۷)سوره ی رعد ایه ی۳۰

    لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وال

    براى او فرشتگانى است که پى در پى او را به فرمان خدا از پیش رو و از پشت سرش پاسدارى مى‏کنند. در حقیقت، خدا حال قومى را تغییر نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. و چون خدا براى قومى آسیبى بخواهد، هیچ برگشتى براى آن نیست، و غیر از او حمایتگرى براى آنان نخواهد بود.

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

     

    18)سوره ی اسراءآیه ی۱۸و۱۹

    مَنْ کانَ یُریدُ الْعاجِلَهَ عَجَّلْنا لَهُ فیها ما نَشاءُ لِمَنْ نُریدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً

    وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَهَ وَ سَعى‏ لَها سَعْیَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ کانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُوراً

    هر کس خواهان [دنیاى‏] زودگذر است، به زودى هر که را خواهیم [نصیبى‏] از آن مى‏دهیم، آن گاه جهنم را که در آن خوار و رانده داخل خواهد شد، براى او مقرر مى‏داریم. )

    و هر کس خواهان آخرت است و نهایت کوشش را براى آن بکند و مؤمن باشد، آنانند که تلاش آنها مورد حق‏شناسى واقع خواهد شد.

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ.

    نرید:باب افعال صیغه ی۱۴مضارع معلوم ،نرود(قاعده ی یک )نرود(قاعده ی چهار )نرید.

     

     

     

    19)سوره ی اسراءایه ی۲۸

    وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ یُریدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَیْناکَ عَنْهُمْ تُریدُ زینَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً

    و با کسانى که پروردگارشان را صبح و شام مى‏خوانند [و] خشنودى او را مى‏خواهند، شکیبایى پیشه کن، و دو دیده‏ات را از آنان برمگیر که زیور زندگى دنیا را بخواهى، و از آن کس که قلبش را از یاد خود غافل ساخته‏ایم و از هوس خود پیروى کرده و [اساس‏] کارش بر زیاده‏روى است، اطاعت مکن.

    یریدون:باب افعال صیغه ی۳مضارع معلوم ؛یُروِدون (قاعده ی یک)یرِودون(قاعده ی چهار)یُریدون

    ترید:باب افعال  صیغه ی۷مضارع معلوم؛تروِد(قاعده ی یک)ترِودُ(قاعده ی چهار)ترید

     

    ۲۰)مومنون ایه ی۲۴

    فَقالَ الْمَلَأُ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُریدُ أَنْ یَتَفَضَّلَ عَلَیْکُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَنْزَلَ مَلائِکَهً ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلینَ

    و اشراف قومش که کافر بودند گفتند: «این [مرد] جز بشرى چون شما نیست، مى‏خواهد بر شما برترى جوید، و اگر خدا مى‏خواست قطعاً فرشتگانى مى‏فرستاد. [ما] در میان پدران نخستین خود، چنین [چیزى‏] نشنیده‏ایم.

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ.

     

     

    21)سوره قصص ایه ی۵

    وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ

    و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم‏] گردانیم، و ایشان را وارث [زمین‏] کنیم،

    نرید:باب افعال صیغه ی۱۴مضارع معلوم ،نرود(قاعده ی یک )نرود(قاعده ی چهار )نرید.

     

     

     

    ۲۲)سوره ی قصص ۸۳

    تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقین

    آن سراى آخرت را براى کسانى قرار مى‏دهیم که در زمین خواستار برترى و فساد نیستند، و فرجام [خوش‏] از آنِ پرهیزگاران است.

    یریدون:باب افعال صیغه ی۳مضارع معلوم ؛یُروِدون (قاعده ی یک)یرِودون(قاعده ی چهار)یُریدون

     

     

     

    ۲۳)سوره ی احزاب ایه ی۵۰

    یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَکَ أَزْواجَکَ اللاَّتی‏ آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ وَ ما مَلَکَتْ یَمینُکَ مِمَّا أَفاءَ اللَّهُ عَلَیْکَ وَ بَناتِ عَمِّکَ وَ بَناتِ عَمَّاتِکَ وَ بَناتِ خالِکَ وَ بَناتِ خالاتِکَ اللاَّتی‏ هاجَرْنَ مَعَکَ وَ امْرَأَهً مُؤْمِنَهً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِیِّ إِنْ أَرادَ النَّبِیُّ أَنْ یَسْتَنْکِحَها خالِصَهً لَکَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ قَدْ عَلِمْنا ما فَرَضْنا عَلَیْهِمْ فی‏ أَزْواجِهِمْ وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ لِکَیْلا یَکُونَ عَلَیْکَ حَرَجٌ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما

    آیه طولانی شده است

    اى پیامبر، ما براى تو آن همسرانى را که مَهْرشان را داده‏اى حلال کردیم، و [کنیزانى‏] را که خدا از غنیمت جنگى در اختیار تو قرار داده، و دختران عمویت و دختران عمّه‏هایت و دختران دایى تو و دختران خاله‏هایت که با تو مهاجرت کرده‏اند، و زن مؤمنى که خود را [داوطلبانه‏] به پیامبر ببخشد- در صورتى که پیامبر بخواهد او را به زنى گیرد. [این ازدواج از روى بخشش‏] ویژه توست نه دیگر مؤمنان. ما نیک مى‏دانیم که در مورد زنان و کنیزانشان چه بر آنان مقرّر کرده‏ایم، تا براى تو مشکلى پیش نیاید، و خدا همواره آمرزنده مهربان است

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

     

    ۲۴)سوره ی فاطر ایه ی۱۰

    مَنْ کانَ یُریدُ الْعِزَّهَ فَلِلَّهِ الْعِزَّهُ جَمیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَکْرُ أُولئِکَ هُوَ یَبُورُ (

    هر کس سربلندى مى‏خواهد، سربلندى یکسره از آنِ خداست. سخنان پاکیزه به سوى او بالا مى‏رود، و کار شایسته به آن رفعت مى‏بخشد. و کسانى که با حیله و مکر کارهاى بد مى‏کنند، عذابى سخت خواهند داشت، و نیرنگشان خود تباه مى‏گردد

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ.

    .

    ۲۵)ایه ی۳۸ سوره ی زمر

    وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَنی‏ بِرَحْمَهٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ

    و اگر از آنها بپرسى: «چه کسى آسمانها و زمین را خلق کرده؟» قطعاً خواهند گفت: «خدا.» بگو: « [هان‏] چه تصور مى‏کنید، اگر خدا بخواهد صدمه‏اى به من برساند آیا آنچه را به جاى خدا مى‏خوانید، مى‏توانند صدمه او را برطرف کنند یا اگر او رحمتى براى من اراده کند آیا آنها مى‏توانند رحمتش را بازدارند؟» بگو: «خدا مرا بس است. اهل توکّل تنها بر او توکّل مى‏کنند

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

     

    ۲۶)سوره ی جن ایه ی۱۰

    وَ أَنَّا لا نَدْری أَ شَرٌّ أُریدَ بِمَنْ فِی الْأَرْضِ أَمْ أَرادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدا

    و ما [درست‏] نمى‏دانیم که آیا براى کسانى که در زمینند بدى خواسته شده یا پروردگارشان بر ایشان هدایت خواسته است؟

     اُریدَ:فعل ماضی مجهول صیغه ی۱ باب افعال ؛اُرودَ(قاعده ی یک)اُرِودَ(قاعده ی چهار)ارید

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

     

    ۲۷)انسان ایه ی۹)

    إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکورا  

     نرید:باب افعال صیغه ی۱۴مضارع معلوم ،نرود(قاعده ی یک )نرود(قاعده ی چهار )نرید.

                                                        «ما براى خشنودى خداست که به شما مى‏خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهیم

    پایان بخش ایات( وصل الله علی محمد واله الطاهرین)

    ذکر پایان صحیح نیست

     

    نتیجه در ایات فقط همین معنای طلب امده است.(باتوجه به معنای اقای فولادوند )

     

     

     

     

    بخش روایات

    کتاب سلیم بن قیس

    أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ نَظَرَ إِلَى أَهْلِ الْأَرْضِ نَظْرَهً فَاخْتَارَنِی مِنْهُمْ ثُمَّ نَظَرَ نَظْرَهً فَاخْتَارَ أَخِی عَلِیّاً وَ وَزِیرِی وَ وَصِیِّی وَ خَلِیفَتِی فِی أُمَّتِی وَ وَلِیَّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی فَبَعَثَنِی رَسُولًا وَ نَبِیّاوَ دَلِیلًا فَأَوْحَى إِلَیَّ أَنِ اتَّخِذْ عَلِیّاً أَخاً وَ وَلِیّاً وَ وَصِیّاً وَ خَلِیفَهً فِی أُمَّتِی بَعْدِی أَلَا وَ إِنَّهُ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی مَنْ وَالاهُ وَالاهُ اللَّهُ‏[۱] وَ مَنْ عَادَاهُ عَادَاهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَحَبَّهُ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَبْغَضَهُ أَبْغَضَهُ اللَّهُ لَا یُحِبُّهُ إِلَّا مُؤْمِنٌ وَ لَا یُبْغِضُهُ إِلَّا کَافِرٌ ربّ [زِرُّ] الْأَرْضِ‏[۲] بَعْدِی وَ سَکَنُهَا وَ هُوَ کَلِمَهُ اللَّهِ التَّقْوَى وَ عُرْوَهُ اللَّهِ الْوُثْقَى أَ تُرِیدُونَ أَنْ تُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِکُمْ- وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ‏ … وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ‏[۳]– [وَ یُرِیدُ أَعْدَاءُ اللَّهِ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ أَخِی- وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ‏[۴]

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ.

     

    2) مصباح الشریعه / ترجمه مصطفوى، متن، ص: ۷۹

    قال الصادق (ع) اذا أراد أحدکم أن لا یسئل ربه الا أعطاه فلییأس من الناس کلهم، و لا یکن رجائه (رجاء) الا من عند اللَّه عز و جل، فاذا علم اللَّه تعالى ذلک من قلبه لم یسئله شیئا الا أعطاه.

    معنای طلب

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

    ۳)اصول کافی ج۲ص۱۳۲چاپ انتشارات سوره

    امام صادق علیه السلام :من اراد الحدیث لمنفعه الدنیا لم یکن له  فی الاخره نصیب ومن اراد به خیر الاخره اعطاه الله خیر الدنیا والاخره

    هرکه علم حدیث را برای منفعت دنیا بخواهد در اخرت بهره ندار وهر کس خیر اخرت ر بخواهد خدا خیر دنیا واخرت به اودهد . شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد

     

    4)کافی جلد ۱ص۴۳۶

    امام صادق علیه السلام

    شاء واراد ولم یحب ولم یرض  شاءان لا یکون شی ءالا بعلمه واراد مثل ذالک ولم یحب ان یقال :ثالث ثلاثه ولم یرض لعباده الکفر

    فضیل بن یسار میگوید از امام صادق علیه السلام شنیدم می فرمود :خواست واراده کرد ودوست نداشت ونپسندید خدا خواست چیزی نباشد جز انکه انرا حق وواقع بداند واراده ی او هم چنین بود ولیدوست نداشت که بگویند خدا سومین ان دوی دیگر است ونمی پسنددبرای بندگان خود که کافر باشند.

    شاهد مثال:اراد:با ب افعال صیغه ی اول ماضی معلوم ؛قاعده ها:اروَد(قاعده یک)ارَود(قاعده هشت)اراد.

     

     

     

    5)کتاب فضل العلم اصول کافی ص۱۹۶

    عمربن حنظله قال :سالت ابا عبد الله علیه السلام ،عن رجلین من اصحابنا بینهما منازعه فی دین او ارث  فتحاکما الی ا لسلطان والی القضاه

    ایحل ذالک؟قال من تحاکم الیهم فی حق اوباطل فانما تحاکم الی الطاغوت وقد امروا ان یکفروا به…

    (یریدون ان یتحاکمواالی الطاغوت)…

    یریدون:باب افعال صیغه ی۳مضارع معلوم ؛یُروِدون (قاعده ی یک)یرِودون(قاعده ی چهار)یُریدون

     

     

     

    6)مصباح الشریعه ومفتاح الحقیقه

    قال الصادق (ع) لقد دعوت اللَّه مره فاستجاب لى و نسیت الحاجه. لان استجابته باقباله على عبده عند دعوته أعظم و أجل مما یرید منه العبد، و لو کانت الجنه و نعیمها- الابدى. و لیس (و لکن لا) یعقل ذلک الا العاملون المحبون العارفون صفوه اللَّه و خواصه.

    حضرت صادق (ع) فرمود یک بار پروردگار متعال را خواندم، و چون مرا جواب داد؛ حاجت خودم را فراموش کردم. آرى جواب دادن پروردگار و اقبال او به بنده خود به هنگام دعوت بزرگتر و بالاتر است از بر آورده شدن آنچه درخواست مى‏شود، اگر چه آن مسئول بهشت و نعمت‏هاى همیشگى بهشت باشد، و این معنى را نمى‏فهمند مگر اشخاصى که اهل عمل و محبت و معرفت بوده، و از برگزیدگان و خواص بندگان پروردگار باشند.

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ

    ۷)الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام، ص: ۳۶۹َ أَرْوِی عَنِ الْعَالِمِ ع‏ الصَّبْرُ عَلَى الْعَافِیَهِ أَعْظَمُ مِنَ الصَّبْرِ عَلَى الْبَلَاءِ یُرِیدُ بِذَلِکَ أَنْ یَصْبِرَ عَلَى مَحَارِمِ اللَّهِ مَعَ بَسْطِ اللَّهِ عَلَیْهِ فِی الرِّزْقِ وَ تَخْوِیلِهِ النِّعَمَ وَ أَنْ یَعْمَلَ بِمَا أَمَرَهُ اللَّهُ بِهِ فِیهَا.

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ

     

     

    8) الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام،

    وَ نَرْوِی‏ أَنَّ سَیِّدَنَا رَسُولَ اللَّهِ ص رَأَى بَعْضَ أَصْحَابِهِ مُنْصَرِفاً مِنْ بَعْثٍ کَانَ بَعَثَهُ فِیهِ وَ قَدِ انْصَرَفَ بِشَعْثِهِ وَ غُبَارِ سَفَرِهِ وَ سِلَاحُهُ عَلَیْهِ یُرِیدُ مَنْزِلَهُ فَقَالَ ص انْصَرَفَ مِنَ الْجِهَادِ الْأَصْغَرِ إِلَى الْجِهَادِ الْأَکْبَرِ فَقِیلَ لَهُ أَ وَ جِهَادٌ فَوْقَ الْجِهَادِ بِالسَّیْفِ قَالَ نَعَمْ جِهَادُ الْمَرْءِ نَفْسَهُ‏[۵].

    شاهد مثال:یُریدُ:باب افعال صیغه ی یک مضارع معلوم ؛یروِدُ(قاعده ی یک)یُرِودُ(قاعده چهار)یُریدُ

     

    9)کافی ج۷باب نوادرص۳۷۴عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ صَالِحِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ یُونُسَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَعْنَفَ عَلَى امْرَأَتِهِ أَوِ امْرَأَهٍ أَعْنَفَتْ عَلَى زَوْجِهَا فَقَتَلَ أَحَدُهُمَا الْآخَرَ قَالَ لَا شَیْ‏ءَ عَلَیْهِمَا إِذَا کَانَا مَأْمُونَیْنِ فَإِنِ اتُّهِمَا أُلْزِمَا الْیَمِینَ بِاللَّهِ أَنَّهُمَا لَمْ یُرِیدَا الْقَتْلَ.

     

    یریدا:باب افعال مضارع مجزوم صیغه ی دوم ؛یرودان(قاعده ی یک )یرودان(قاعده ی چهار )یریدان(عامل جزم  لم)یریدا .

    ۱۰) اصول کافی ج ۲ص۲۹۶باب ر یا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ سَیَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ تَخْبُثُ فِیهِ سَرَائِرُهُمْ وَ تَحْسُنُ فِیهِ عَلَانِیَتُهُمْ طَمَعاً فِی الدُّنْیَا لَا یُرِیدُونَ‏ بِهِ مَا عِنْدَ رَبِّهِمْ یَکُونُ دِینُهُمْ رِیَاءً لَا یُخَالِطُهُمْ خَوْفٌ یَعُمُّهُمُ اللَّهُ بِعِقَابٍ فَیَدْعُونَهُ دُعَاءَ الْغَرِیقِ فَلَا یَسْتَجِیبُ لَهُمْ.

    یریدون :ص ۳ باب افعال مضارع معلوم ؛یرودون (قاعده ی یک )یرودون (قاعده ی چهار )یریدون .

    اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل فرجهم

    محل آوردن صلوات نیست

    پایان بخش روایات

     

    بنام خدا

    در این قسمت نیاز به بنام خدا گفتن نیست

    بخش پایانی نوشتن مقاله

    اولا: باید بفرمایید فصل سوم

    ثانیا باید این بخش عنوان داشته باشد

    باتوجه به این که در مقبوله عمربن حنظله ماده ی رود را داریم دراین جا به اندکی توضیح در مورد ولایت فقیه می پردازیم. انشاءالله

    درکتبی که پیرامون ولایت فقیه نوشته شده است از لحاظ اد له ی ولایت معمولا سه دسته را بیان کرده اند

    ۱)دلایل عقلی ۲)دلایل نقلی۳ )دلایل مشترک از عقل ونقل

    دراین جا به علت رعایت اصل اختصار به توضیح یک نمونه از هرکدام از این ادله میپردازم وبا یک نتیجه گیر ی این بحث را به پایان می رسانم انشاءالله تعالی .

    دلیل عقلی صرف:فرض می کنیم در یک دریایی ۲۰ نفر در حال غرق شدن هستند قایقی وجود دارد که می تواند ۴نفر را نجات دهد ،ایا ان قایق ران می تواند به بهانه ی این که  توانایی نجات همه را ندارد بگذارد ان چهار نفر هم غرق  بشوندوبگوید چون نمی توانم همه را نجات دهم پس به این چهار نفر هم کار ی ندارم عقل اینرا از اونمی پذیرد ومی گوید هرطور که باشد باید به اندازه ی توانت کار کنی وافرادرا نجات دهی.نتیجه :در روایت داریم که دنیا مانند بحر عمیق است . اهل بیت کشتی نجات .و مثل عالم دین ودر حد اعلای علما ،ولی فقیه  مثل ان قایقی است  که در استحکامات مانند ان کشتی نجات(به اندازه ی وسع خودش ) خود را ساخته ودر نبود ان کشتی وظیفه دارد تا انجا که می تواندافراد را از غرق شدن نجات دهد وبه ان کشتی نجات برساند . حکم عقل.

     

     

    دلیل نقلی صرف:

    فاما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم وانا حجه الله علیهم

    بنابر این وظیفه ما درنبود امام رجوع به علما است . ودرحدیثی امام موسی کاظم  علیه السلام مبنی داده اند که این عالم چه کسی باید باشد.

    دلیل  مرکب ازعقل ونقل:

    اول :لابد للناس من امیر اوبر اوفاجر …دراین کلام حضرت اثبات می کنند بدون حکومت نمی توان زندگی کرد بالا خره باید کسی باشد تا زمام امور را به دست بگیرد .

    دوم: حالا که حکومت ضروری است چه کسی حاکم باشد؟خداوند متعال به مومنان می فرماید که شما حق ندارید سرنوشت وحکومت خود را بدست دشمنان خدا بدهید (یریدون ان یتحاکموا الی الطا غوت ) .

    سوم نکته ای درمورد اسلام : اصل اسلام دینی است که تمام ابعاد زندگی بشر را در بر میگیرد واسلام این نیست که شما بنشین یک گوشه عبادت کن و صحنه ی اجتماع وسیاست را رها بگذا ر لذا  وقتی به سیره ی اهل بیت وروایات رجوع کنیم می بینیم همه اش مبارزه است  برای برپایی  حکومتی الهی  که دررا ستای ان تمام صحنه های زندگی ابناء بشر بشود عبودیت خدا .

    برای نمونه امام صادق می فرماید :(هذا ابوحنیفه له الاصحاب ،هذا حسن بصری له الاصحاب )من هم عالمم انها هم عالم هستند چرا حکام جور با انها کاری ندارند و حتی حاضرند دست انها را ببوسند چون انها داعیه ی سیاسی ندارند داعیه ی حکومتی ندارند ،داعیه ی مبارزه با حاکم ظالم وبرپایی حکومت الله را ندارند.لذا می بینیم ان حکام با اهل بیت ما دشمنند .به بیان بهتراگر به مبارزات  ائمه نگاه کنیم تمامی انها با حاکم جور وبرای برپایی ولا یت الله بر زمین است .

    نتیجه:علمای اسلام  درروایات فراوان جانشینان  ویا وران ائمه خوانده شده اند . وخب اگر ان عنصر مبارزه ی سیا سی  برای بر پایی حکومت الله در زمین برای ائمه اصل است  برای جانشینان ائمه نیز باید اصل باشد. در مقبوله ی عمربن حنظله وقتی امام  رجوع به حاکم طاغوت را نفی می کند دستور به پیروی از عالم اعلم دردسترس  را می دهد که با رجوع به اودیگر نیازی به رجوع کردن به طاغوت نباشد.دراین زمان هم حکم خدادر قران، سیر ه ی عملی اهل بیت  وعقل  ما را به نفی حکومت ظالم و مبارزه   با طاغوت ورجوع به عالم اعلم (ولی فقیه)دستور می دهد همان کاری که در انقلاب صورت گرفت .

    خدایا چنین کن سرانجام کار                                                                           توخشنود باشی وما رستگار

    وصل الله علی محمد واله الطاهرین