ما بابد حواسمان باشد که اکنون در آخربن مرحله از سنت غیب ولی الهی هستیم، و در این زمان و در این آخر الزمان باید ببینیم که علم نافع را چگونه بگیریم و چگونه بهش فکر کنیم ، علمی که به درد اسلام و مسلمین بخورد ، علمی که بدرد جهان بخورد
در تاریخ شنبه ۱۲ آبان ماه ، حجت الاسلام و المسلمین مطهری معاون پژوهش محترم مدرسه علمیه آیت الله بهجت (ره) در نشستی که با طلاب مدرسه داشتند، به توضیح رویکرد و برنامه های پژوهشی معاونت پژوهش پرداختند.
بسم الله الرحمن الرحیم
ایشان در ابتدا مسئله پژوهش در مدرسه را دارای دو بعد کلی دانستند و در ادامه برنامه های خودشان را در این دو بعد تبیین کردند
ایشان فرمودند که دو بعدی کلی در فعالیت های پژوهش وجود دارد :
یکی بعد سخت افزاری قضیه ، مثل کلاس های پژوهشی که از مهم ترین مصادیق آن است ، که البته مهمترین قسمت هم همین است که هم به درد فعالیت امروز ما می خورد و هم به درد فعالیت فردای ما در این بعد از اساتید خوب و البته پر مشغله ای استفاده شده که به راحتی وقت خالی ندارند، این کلاسها از از شکل حاشیه ای و اختیاری خارج شده و صورت الزامی و آموزشی پیداکرده ، این آموزش ها فواید بسیاری دارد من جمله از جهت مادی هم میتواند در آینده فوایدی داشته باشد، هرچند نباید این مسئله تبدیل به دغدغه برای ما شود،
پژوهش از اولویت های امروز ماست البته در معنای درستش که مسئله آنچنان پیچیده و دشواری نیست
پژوهش را نه خیلی باید سخت بگیریم که احساس کنیم کاری از دست ما بر نمیاد
نه خیلی سهل که هر حرف جدیدی رو اسمش رو بذاریم پژوهش
پژوهش های ما باید رویکردی مشابه فقه جواهری داشته باشد: فقه پویا و نوآور، اما منضبط و ساختار مند .
یعنی از جهتی کاربردی باشد و به روز و از جهتی ساختارمند و قاعده مند باشد.
به لحاظ سخت افزاری قضیه همچنین پیگیر سامان دادن به کتابخانه و اتاق رایانه خواهیم بود و پیشنهاداتی که دوستان داشته باشند را لحاظ میکنیم
بعد بعدی ، بعد نرم افزاری و روح کار است
روح حاکم بر فعالیت های پژوهشی مدرسه که البته وجه امتیازی برای مدرسه است نسبت به سایر مدارس، داشتن راهبرد پژوهشی است. در این قضیه ما تولید علم نافع از منابع اصیل حوزوی را سرلوحه فعالیت هایمان قرار دادیم.
- اولا تولید علم هست نه کپی علم
- ثانیا نافع هست نه بی مبالات که اعم از نافع و غیر نافع باشد
- ثالثاً از منابع اصیل حوزوی است که همه منابع دیگه به همینجا ختم میشه
باید اولویت ها و فوریت ها برای تولید علم نافع در پژوهش های ما ، رعایت شود
علم نافع چه علمی است؟
علم نافع: علمی که به درد بخورد. به درد مان – به درد اطرافیانمان – به درد همشهریهایمان بخورد. به درد کشورمان بخورد. به درد مسلمین و مؤمنین و شیعیان بخورد. به درد بشریت بخورد.
مطابق با نگاه آخر الزمانی و نگاه مهدوی ، همین نگاه اخیر است.
یعنی علمی که به درد آماده سازی مقدمات ظهور بخورد.
یک حرکت اجتماعی در مقیاس جهانی به مثابه ی یک تمدّن جهانی بر مبنای شریعت الهی و دین مبین اسلام
ما بابد حواسمان باشد که اکنون در آخربن مرحله از سنت غیب ولی الهی هستیم، و در این زمان و در این آخر الزمان باید ببینیم که علم نافع را چگونه بگیریم و چگونه بهش فکر کنیم ، علمی که به درد اسلام و مسلمین بخورد ، علمی که بدرد جهان بخورد
ما میتوانیم از منابع خودمان این علم نافع را بدست بیاریم از همین آیات و روایاتی که متاسفانه آنگونه باید ازشان استفاده نکردیم به همین جهت در نیاز های امروزمان به دنبال آن آدم های کت و شلواری و افکارشان میرویم
رسالت امرور ما طلبه ها ایجاد انبعاث و ارائه دادن حرف های جدیدیست که وصل به منبع لا یزال الهی باشد است.
حرکت به سمت علم نافع یعنی تولید علمی که مارا به مقدمه سازی ظهور حضرت حجت برساند
ما برای این کار پژوهشی دو کار میتوانیم کنیم
فعالیت فردی و فعالیت تشکیلاتی
ما میخواهیم یک کار تشکیلاتی انجام بدیم آیا تشکیلاتی داریم که هدفش آماده سازی مقدمات ظهور باشد؟
انقلاب اسلامی امروز به ازعان امامین انقلاب اسلامی، آن تشکیلاتی هست که باید در آن قرار بگیریم و کار کنیم و اگر بخوایم منطقی و عالمانه فکر کنیم باید با اهداف و افکار رهبر اون تشکیلات آشنا باشیم، تا بتوانیم به اهداف آن دست پیدا کنیم، پس علم نافعی که میخواهد مارا به ظهور حضرت حجت برسانید باید در راستای اهداف این تشکیلات و مطالبات رهبر این تشکیلات باشد، و باید این ها موضوع پژوهش ما قرار بگیرد
پس راهبرد پژوهش ما باید دنبال کردن مطالبات ولی فقیه باشد، چیزی که امروز شاید حتی مورد تمسخر بعضی از طلاب قرار بگیرد و انگ بی سوادی به ما بزنند هرچند از جهتی حق دارند، چون بعض از کسانی که اینچنین ادعایی دارند که دنبال مطالبات حضرت آقا هستند از درس و بحث خودشان میزنند و آنجور که باید برای تحصیل و رشد علمی خودشان وقت نمیزارند، در حالیکه هرجا حضرت آقا رسالت حوزوی را ورود به فعالیت های اجتماعی قرار داده به پشتوانه قوت علمی هست که قرار داده،
البته این ایراد به طور کلی و همیشه هم درست نیست، اینهایی که ایراد میگیرند مثل همانهایی هستند که چون درک فلسفه نداشتند آن را حرام اعلام می کنند البته برخیشون نه همه شون
و اینجا هم به خاطر سختی کار، یا حسادت، یا عدم درک درست از نظم نوین جهانی و این حرکت عظیمی که توسط انقلاب اسلامی راه افتاده به این شکل به تمسخر افرادی میپردازند که میخواهند در این مسیر حرکت کنند، ما دیدیم که غالب مدارس موفق علمی غالبا در بحث اجتماعی و انقلابی گری بسیار فعال بودند،
پس رویکرد ما نسبت به پژوهش اینگونه خواهد بود که:
موضوع پژوهشی مطالبات رهبری است
و محتوی پژوهشی همین آیات و روایات خواهد بود.
اما انگیزه های ما برای پیش گرفتن این مسیر چیست؟
اولین انگیزه ما برای این کار حفظ آبروی هزار ساله روحانیت است
دومین انگیزه ما تقویت روحیه ولایت مداری در خودمان است،
سومین انگیزه ما هم این خواهد بود که حتی اگر بخواهیم به سطوح بالای مدیریتی کشور برسیم ، کسی موفق تر خواهد بود که نگاهش با نگاه رهبر جامعه موافق تر باشد
و عامل انگیزه بخش دیگر هم نگه به شخصیت هایی است که در این مسیر قدم برداشتند افرادی نظیر شیخ نعیم قاسم ، که مولف کتاب الولی المجدّد هستند و امثال علامه حسن زاده آملی و یا شهید سید حسن نصر الله و شهید رئیسی و …
روندی که پیش میگیریم باید به این شکل باشد که محتوای های پژوهشی ما دست مایه سایر فعالیت هایمان در بسیج و هیئت و مطالبات ما و…. قرار بگیرد، و این طور نباشد که صرفا یک سری کار بدون فایده صورت بگیرد که هیچ جا از آن استفاده نشود.
بعد از اینکه ما با پژوهش حرف نو و علم نو، تولید کردیم حالا باید محصولات فرهنگی، رسانه ای و تبلیغی آماده کنیم، مثل یادداشت ها، مثل تک جمله ها، مثل شعارها، مثل کمپینهای مطالبه گری و …
ان شاء الله کارهای مختلفی قرار است صورت بگیرد، و رویکرد مذکور قرار است در تمام این فعالیت ها جریان پیدا کند با غایت تبدیل شدن مدرسه به مرکز تولید علمی که منجر به آماده شدن زمینه های ظهور حضرت حجت بشود.
والسلام علیکم و رحمه الله
نظرات