موضوع ادبیات عربی

مقاله مباحث صرفی و نحوی «أیّ»

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

          بحث در باب «أیّ» را از دو جهت صرفی و نحوی می توان مورد بررسی قرار داد، که به دلیل گستردگی کمتر مباحث صرفی، طرح این مباحث را در ابتدای مقاله مناسب تر می دانیم. در بخش بعدی نیز مباحث نحوی را به دلیل گستردگی بیشتر در دو قسم مباحث عام و مباحث خاص، با رویکرد جامع نسبت به کتب نحوی معتبر پژوهشی مورد بررسی قرار می دهیم.

مقاله تفاوت معنای مشارکت در باب مفاعله و تفاعل

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

بانام ویاد خداوندی که آرام دلها و آرام بخش جان هاست وبا درود وتحیت بر روان پاک رسول گرامی اسلام،ائمه معصومین و شهدای اسلام و کشور عزیزم ایران پژوهشم را آغاز میکنم و اما بعد… یکی ازمسائلی که بسیار مهم است بخصوص در مسائل فقهی ودینی برسی درست متون دینی برای رسیدن به حکمی مطابق با احکام الهی میباشد . اینجانب در این پژوهش سعی کرده ام یکی از مباحث صرفی را برسی کنم که شاید چراغی باشد درمقابل این راه طویل وامید است بخشی از ابهامات ذهنی خود ، دوستان و همراهان در این مسیر حق را ازبین ببرم . البته از اساتید محترم خود و مدریت و معاونت های مدرسه ی آیت الله بحجت وبه خصوص استاد گرامیم آقای احمدی تشکر میکنم بابت زحماتی که برای بنده کشیدند.

مقاله تغييرات لفظی افعال غير سالم سُوَر کهف و اسراء

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

علم صرف علمی است که از تغییرات در کلمات بحث میکند حال این تغییرات میتواند لفظی و برای رفع ثقالت یا معنوی و برای کسب معنای جدید باشد.شناخت تغییرات لفظی که شامل اعلال )تغییر حرف عله (تخفیف حرف همزه و ادغام در کلمات مضاعف میباشد دارای قواعدی است که در کتب مختلف با روشهای متفاوتی بیان شده است در این نوشتار علاوه بر بیان روشی عملی و جدید در تغییرات و تطبیق آن با کتب علمای متقدم و معاصر به بررسی افعال سُوَر مبارکه کهف و اسراء از حیث اجرای این قواعد و نیز بررسی ریشه و بیان معنای آن در ضمن آیه مورد نظر، بر اساس معاجم معتبر پرداخته شده است تا تسلط نسبی در مورد مهمترین اجزاء کلمه،یعنی فعل، حاصل گردد که سهم به سزایی در فهم کلام الهی و احادیث نبوی و علوی دارد.

مقاله معانی ثلاثی مجرد

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

با رجوع به منابع مربوطه درمیابیم که ثلاثی مجرد نیز همچون ثلاثی مزید معنا دارد. باب فَعَلَ به دلیل بیشمار بودن معانی مستعل در آن ضابطهمند نمیگردد اما مشهورترین معنای این باب مغالبه است. مغالبه یعنی غلبه کردن یکی بر دیگری در حدثی. باب فَعِلَ برای اَعراض که عبارت است از بیماریها، رنگها و… میاید. و باب فَعُلَ برای طبایع و مانند آن. تفاوت معانی ثلاثی مجرد و مزید در وجود حرف زائد در مزید است. معانی ثلاثی مزید معنای اضافه بر معنای ماده است اما در ثلاثی این گونه نیست.