مقاله بررسی تطبیقی صنعت التفات درقرآن
مقاله بررسی تطبیقی صنعت التفات درقرآن
مقاله بررسی تطبیقی صنعت التفات درقرآن
گاه برای هر مسلمانی این سوال پیش می آید که پیامبرما شیعه ها واهل تسنن که شخص واحدی است .چه طور میشود این اختلاف در سبک وضوء این دو مذهب پیش می آید؟ ما برای حل این مسئله به صورت اجمال در این مختصر پرداختیم. در مرحله نخست به معنای وضوء اشاره میکنیم سپس گریزی به مسئله شناخت دو مذهب میزنیم ومنشأ اختلاف انهارا بیان کرده و بعد نگاهی به طرز اتتخاذ روش وضوء فریقن میکنیم و در آخربه تعیین نظر برتر میپردازیم .
این سؤال همیشه مطرح بوده است که مقدر و محذوف و سایر این لغات باهم چه تفاوتی دارد آیا این تفاوت تعبیر است یا نکتهای در پی دارد؟ و این الفاظی که در این مفاهیم استفاده میشود چرا این قدر گوناگون هستند و در این مقاله سعی شده است ارتباط معنای لغوی با اصطلاحی بررسی شود تا از این باب هم معنای اصطلاحی عمیقتر فهم شود و هم علقه ای ایجاد شود برای بازخوانی سریعتر مطلب.
اعراب جزم مختص به فعل می باشد و اعراب جر مختص به اسم می باشد . یک از دو عنوان مجرور اسم مضاف الیه ات مضاف الیه نقش ۱ ترکیبی دارد اما مضاعف به خودی خود نقش ترکیبی ندارد و به سبب موقعیت آن در کلام اعراب می پذیرد که یا مقتدا می شود یا فاعل یا ضمیر یا نقش های نحوی دیگر.
کلمه کان در قرآن کریم استعمالات زیادی را به خود اختصاص داده است که این استعمالات از انواع سه گانه ای آن هستند که در کتب نحوی ذکر شده است اما مسئله آن جا است که بسیاری از موارد موجود در قرآن کریم جزء معانی هیچ یک از انواع سه گانه کان نیستند
مقاله بررسی مفهوم شرط
علم بیان دومین شاخه علم بلاغت پس از معانی است که به چگونگی بیان کردن کلام پس از تشخیص اقتضای حال می پردازد؛ و نیز از سه بحث تشبیه، مجاز، کنایه متشکل است . از امتزاج دو بحث اول ،استعاره به وجود می آید؛ که و » مصرحه مکنیه « در مجاز بررسی می گردد . از مهمترین اقسام آن میتوان به اشاره کرد . سکاکی بنا بر تعریف متفاوتش، بر خلاف » تخیلییه تحقیقیه « مشهور قائل است که استعاره مکنیه همیشه همراه استعاره تخیلیه نبوده ، آنان ملازمتی ندارند و لغوب محسوب می شوند نه عقلی.
امروزه مطالعات زبان شناسانه با رویکرد شناختی، تحوّل عظیمی را در مسائل آن به وجود آورده است. استعاره های مفهومی جدیدترین نظریه ای است که ضمن ردّ دیدگاه های گذشته، استعاره را در حوزه شناخت و ادراک انسان مورد کنکاش قرار می دهد و آن را جزئی جداناپذیر از تفکّر انسان می شمارد.
در این نگارش به بررسی و نقد موارد جریان قاعده ی توسع ظرف و جار و مجرور در کلام از دیدگاه مغنی اللبیب پرداخته شده است ؛از آنجا که در قرآن و به خصوص در روایات نیز دارای نمونه است و در میان نحاه فقط ابن هشام آن را مورد بحث جدا گانه قرار داده، به بحث به آن پرداختیم.
فهمتُ انّ الکتب العربیۀ استفدت کثیرا من منهج غیر جید الذی لا یستطیع ان یصلنا الی قمۀ الجمال هذه الغۀ وانا احب اسلوبا اخر فاذن اردتُ ان اکتب مکتوبا مرشدا لالطالب العلوم الدینیۀ و غیرهم لکی یحصل من خلال هذین العلمین الی المعارف الحقۀ . ومع الاسف الشدید ربما توثر عقائدهم علی فهم الآیات و الروایات لطالب الحق