مقاله گلستان منطق | تقریر درس دانش منطق
گلستان منطق | تقریر درس دانش منطق
گلستان منطق | تقریر درس دانش منطق
تقریر نویسی صناعات خمس(صناعت مغالطه)
منطقیون، صناعت شعر را مفید تصدیق نمیدانند. علت این امر را باید در ماهیت شعر جُست. به همین خاطر است که شعر در منطق از ارزش کمی برخوردار است و منطقیون زیاد به این صناعت، در مقایسه با صناعات دیگر، نپرداختهاند. مخیلات که مادهی این صناعتاند، به خاطرمحاکات و التذاذی که به مخاطب میرسانند، در نفوس مؤثّرند. شعرِ کم ارزش در منطق، در تأثیر با ارزش است و در دین وسیله و قالبی خوب است برای تبلیغ. شعر را باید دریافت؛ چرا که نافذتر از برهان است.
آیا استفاده کردن از علومی که از غیر منابع اصلی دین اسلام یعنی قرآن کریم و سنت ائمه ی هدی(علیهم السلام) به خصوص علمی که از افراد غیر مسلمان صادرشده درست است یا نه ؟ و اگر درست است چرا و کدام یک از این علوم صحیح است و اگر درست نیست علت آن چیست ؟ آیا علوم غیر اسلامی فایده ای دارند و می تواند اهداف دینی را تامین کند؟ این سوالات قدمتی به درازای علوم اسلامی دارد و تاکنون نیز در حوزه های علمیه شیعی مورد بحث و نظر است.
در کتاب “المنطق” مرحوم علامه محمدرضا مظفر، زمانی که با مفاهیم بدیهی ونظری برخورد می کنیم، می بینیم که ایشان مفاهیمی که جهت کسب آنها نیازی به فکر و نظر نیست را بدیهی وآنهایی را که جهت کسبشان احتیاج به فکر و نظر می باشد نظری نامیده اند.
علم منطق حافظ ذهن انسان از خطای فکری است. که در همین راستا ممیز حق از باطل خواهد بود؛ بنابراین مانع بروز خطا در علوم شده، و نیز در ارتباطات اجتماعی شایسته و عاقلانه انسان، نقش مهمی را ایفا می کند. این مطلب بیانگر احتیاج و نیازمندی بشر به این علم است.
با توجه به اینکه قسمت عمده ای از دیدگاه افراد جامعه نسبت به وقایع اطرافش به نحوه مطلع شدن از آن ها بستگی دارد و با توجه به محفوظ ماندن جایگاه مطبوعات در نزد مردم به عنوان یک رسانه اطلاع رسان در کنار دیگر رسانه ها و اقبال عمومی از آن، می توان مطبوعات خبری را یکیاز پایگاه های ایجاد طرز فکر در میان جامعه دانست.
آنچه در این تحقیق مورد مطالعه قرار داده شده است ، خلاصه ای از بحث های کثیریست من باب مناط صدق که فلاسفه قدیم و جدید درآن قلم فرسایی کردند.
آنچه بدان پرداخته شده است ملاک صحت یا عدم صحت یک قضیه است. فلاسفه ابتدا با تقسیم بندی قضایا به خارجیه و ذهنیه و حقیقیه ، بحث را شروع میکنند ،سپس واقع و نفس الامر را تعریف و آن را بعنوان مناط صدق و کذب قضایا معرفی میکنند.
کتاب مغالطات نویسنده » علی اصغر خندان
تلخیص کنندگان:
امیرحسین نوروزی ( فصل اول ) | محمدعلی ارسطا (فصل دوم و سوم ) | محمد فرجی ( فصل چهارم، پنجم، ششم و هفتم )