سال ورودی 1394

مقاله پایه اول آقای مجتبی ایرجی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

بحث ما در مورد معانی ابواب مفاعله،افتعال و تفاعل است.در باب مفاعله،افتعال و تفاعل دو امر وجود دارد،که مشارکت به وسیله این دو امر به موجود می آید.در باب مفاعله یکی از دو امر فاعل و دیگری مفعول است اما در باب تفاعل و افتعال دو امر ما مرفوع هستند و به آن ها فاعل اول و دوم میگویند.در این ابواب ما مشارکت صریح و مشارکت ضمنی داریم.مشارکت صریح مشارکتی است که فاعل نقش فاعلی خود را دارد و مفعول نقش مفعولی خود را دارد…

مقاله پایه ششم آقای هادی سیاوش کیا

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

بنابر آمار رسمی در سال ۰۹۹۱ روزی ۰۱۱۱ مورد سقط جنین قانونی ) ۰۱ برابر فوتی های رانندگی( صورت گرفته است. یعنی روزی ۰۱۱۱ مادر باردار با در دست داشتن برگه ای که اجازه سقط جنین را به آنها داده است به یکی از مراکز قانونی این امر مراجعه میکنند. غالب این موارد با تایید پزشک صورت میگیرد…

مقاله پایه ششم آقای بهنام آذین

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

بنا به اینکه امر قضاوت یکی از مباحث ضروری فقه و حقوق محسوب می شود، لذا شرایط قاضی از اهمیت بالایی برخوردار است و از این جهت اسلام نسبت به اهلیت و صلاحیت متصدیان قضا و داوری تأکید مضاعف نموده است. این موضوع از زمان شیخ طوسی مطرح و مورد بحث بوده است

مقاله پایه اول آقای سید رضا حسینی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

واژه ی ولی دارای معانی متعددی می باشد در معانی این واژه توجه بسیار می شود زیرا یکی از عواملی است که سبب اختلاف بسیاری در بین شیعه و سنی شده است.تفاوت معنایی باعث شده نظرهای مختلفی در باره ی بعضی آیات و روایات داده شود و توجه بر این مسأله بسیار مهم می باشد. لذا شناسایی معانی واژه ی ولی در فرهنگ لغت ها و سپس بررسی تفسیری یکی از آیات یعنی آیه ی ولایت از منظر شیعه و اهل سنت ما را به حقیقت معنای ولی می رساند مبانی اختلافها روشن می گردد و بر اساس مبنای درست می توان به مقصود اصلی خداوند رهنمون شد.

مقاله پایه اول آقای سید امیرحسین موسوی نیا

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

شیعیان ، در وضو صورت و دستها را می شویند و سر و پاها را مسح می کشند. اما اهل تسنن ، فقط سر را مسح می کشند و پاها را نیز همانند صورت و دستها می شویند. این در آیه وضو » ارجلکم « اختلاف در انجام وضو از اختلاف در تعیین نقش و معطوف علیه واژه ، ناشی شده است. شیعه این واژه را عطف بر رؤوسکم گرفته و در نتیجه پا ها را نیز همانند سر مسح می کشند. اما اهل تسنن، ارجلکم را عطف بر أیدیکم گرفته، و در نتیجه می گویند پاها را نیز همانند دست ها باید شست. همین امر انگیزه ای شد تا علاوه بر بررسی ادله این دو دسته، به صحت و سقم و درجه اعتبار دلائل و شواهد دو طرف بپردازم. در این پژوهش، با بررسی نحوی نقش ارجلکم و معطوف علیه آن و نیز با بررسی شواهد هر دو طرف به این نتیجه رسیدم که برداشت شیعه از آیه وضو، که نتیجه آن مسح پاها می باشد با ادبیات عرب سازگار تر است.

مقاله پایه دوم آقای محمدرضا محمودی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

در این بحث در پی آن هستیم که آیا شرور موجود در عالم، مانند )بیماریها وحوادث طبیعی( و آنچه موجب نارضایتی انسانها می شود با عدل الهی و سایر صفات باری تعالی در تعارض است یا خیر؟ در ابتدا باید بحث شود که آیا این گونه از چیزهای راکه برای ما ناخوشاید است اصلاً شر است و یا خیر. و اصلا شری وجود دارد، و یا اینکه همه چیز خیر است. و اگر شری وجود دارد چند گونه است؟ وآیا، شروری که در عالم وجود دارد با عدل الهی سازگار است؟