سال ورودی 1394

مقاله پایه سوم آقای مرتضی یعقوبیان

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

علم بیان دومین شاخه علم بلاغت پس از معانی است که به چگونگی بیان کردن کلام پس از تشخیص اقتضای حال می پردازد؛ و نیز از سه بحث تشبیه، مجاز، کنایه متشکل است . از امتزاج دو بحث اول ،استعاره به وجود می آید؛ که و » مصرحه مکنیه « در مجاز بررسی می گردد . از مهمترین اقسام آن میتوان به اشاره کرد . سکاکی بنا بر تعریف متفاوتش، بر خلاف » تخیلییه تحقیقیه « مشهور قائل است که استعاره مکنیه همیشه همراه استعاره تخیلیه نبوده ، آنان ملازمتی ندارند و لغوب محسوب می شوند نه عقلی.

مقاله پایه سوم آقای محمدرضایی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

امروزه مطالعات زبان شناسانه با رویکرد شناختی، تحوّل عظیمی را در مسائل آن به وجود آورده است. استعاره های مفهومی جدیدترین نظریه ای است که ضمن ردّ دیدگاه های گذشته، استعاره را در حوزه شناخت و ادراک انسان مورد کنکاش قرار می دهد و آن را جزئی جداناپذیر از تفکّر انسان می شمارد.

مقاله پایه سوم آقای محمدرضا محمودی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

استفهام از جمله گزاره های میان رشته ای در علوم نحوی و بلاغی بوده که امروزه در علوم سبک شناسی و معناشناسی نیز مورد نقد و کنکاش قرار گرفته است. در میان آثار بلاغی استفهام به دو دسته تصوری و تصدیقی تقسیم می شود.هر یک از این اقسام از ظرفیت های معناشناسی بالایی برخوردارند که بدون تعمق و تحلیل در شناخت مسائل آن،به این مهم دست نمی یابیم.این نوشتار می کوشد تصویری صحیح و منطقی از استفهام ارائه دهد و نتایج به دست آمده را به برخی آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) عرضه نماید…

مقاله پایه سوم آقای محمدرضا صفری

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

انسانی که دغدغه ی کمال و رسیدن به مراتب عالی انسانی را دارد همواره تلاش می کند به تنها معبود عالم انس داشته باشد. قرآن به عنوان معجزه ی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به زبان عربی نازل شده است. از جمله ی علوم ادبی مورد نیاز برای فهم قرآن و احادیث علم نحو است. از طرفی هر علمی همواره نیاز به توسعه و رشد دارد. چیزی که امروزه تحت عنوان نگاه درجه ی دوم به علم مطرح می شود. علم نحو هم از این قاعده مستثنا نیست.

مقاله پایه سوم آقای محمدرضا صدقی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

بررسی و پاسخگویی به شبهات، به علت اینکه در دفاع و تبلیغ و گسترش دین اسلام بسیار مهم و حائز اهمیت بوده؛ از اول اسلام مورد توجه بسیاری از علمای اسلام قرار گرفته است و تا کنون بسیاری از شبهات پاسخ داده شده است که در این نگارش به بررسی برخی شبهاتی که درباره ی سوره حمد مقدراً وارد شده است ، از قبیل شبهه درباره ی لسان قران ، رحمانیت خداوند ، غرور خداوند و تکرار صفاتش و … را مورد بررسی قرار میدهیم

مقاله پایه سوم آقای محمدجوادرسا

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

در این نگارش به بررسی و نقد موارد جریان قاعده ی توسع ظرف و جار و مجرور در کلام از دیدگاه مغنی اللبیب پرداخته شده است ؛از آنجا که در قرآن و به خصوص در روایات نیز دارای نمونه است و در میان نحاه فقط ابن هشام آن را مورد بحث جدا گانه قرار داده، به بحث به آن پرداختیم.

مقاله پایه سوم آقای علیرضا بامشاد

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

استغفار یکی از مفاهیم و تعالیمی است که از طرف خدای تبارک و تعالی و نیز هادیان بشر یعنی پیامبران(ص) بدان بعنوان زداینده ی ناخالصی ها و آلودگی های انسان تصریح و اذعان شده است. در این تحقیق تعریف استغفار در لغت و اصطلاح از دیده گذشت.اقسام آن را بررسی نمودیم و دانسته شد که استغفار نه فقط آنست که پذیرفته شود بلکه استغفار های غیر مقبول بسیاری نیز وجود دارد.

مقاله پایه سوم آقای سید علی اکبر موسوی نسب

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

مفهوم ­شناسی موضوعات اخلاقی یکی از مهمترین مراحل دین­ پژوهی است و این مهم با دو مرحله اساسی واژه­پژوهی و و مراجعه به نظرات بزرگان دین همراه است. در واژه­پژوهی به بررسی واژه مورد نظر در کتاب­های لغت به هدف دستیابی به معنای اصلی(لغوی) پرداخته شده و از آنجایی که همیشه این گونه نیست که معنای لغوی و اصطلاحی برابر باشد معنای اصطلاحی هم مورد بررسی قرار گرفته است. و از آن جایی که غفلت را به نحوی ام الرذائل دانسته اند،نوشتار پیش رو می­کوشد به تعریف لغوی و اصطلاحی غفلت بپردازد و در پایان نگارنده به این نتیجه می رسد که:اگر انسان دچار غفلت شود هرگز به مقصد نخواهد رسید و در صورت دچار شدن به آن تنها عامل مؤثر در از بین ببردن آن ذکر و یاد خداوندگار متعال می باشد.

مقاله پایه سوم آقای سید رضا حسینی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

این نوشتار در پی آن است که نخست تعریف روشنی را از لطف بیان کند و وجوب آن را به اثبات برساند با توجه به اهمیت های فراوانی که این برهان دارد شناخت آن لازم می باشد بعد از آن به مصادیق استفاده از این برهان می رسد و این مصادیق را مورد بررسی قرار می دهد تا آشنایی بیشتری نسبت به تمامی مصادیق استفاده شده از این برهان برای همگان به دست آید.