سال ورودی 1394

مقاله پایه سوم آقای محمدرضا صفری

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

انسانی که دغدغه ی کمال و رسیدن به مراتب عالی انسانی را دارد همواره تلاش می کند به تنها معبود عالم انس داشته باشد. قرآن به عنوان معجزه ی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به زبان عربی نازل شده است. از جمله ی علوم ادبی مورد نیاز برای فهم قرآن و احادیث علم نحو است. از طرفی هر علمی همواره نیاز به توسعه و رشد دارد. چیزی که امروزه تحت عنوان نگاه درجه ی دوم به علم مطرح می شود. علم نحو هم از این قاعده مستثنا نیست.

مقاله پایه سوم آقای محمدرضا صدقی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

بررسی و پاسخگویی به شبهات، به علت اینکه در دفاع و تبلیغ و گسترش دین اسلام بسیار مهم و حائز اهمیت بوده؛ از اول اسلام مورد توجه بسیاری از علمای اسلام قرار گرفته است و تا کنون بسیاری از شبهات پاسخ داده شده است که در این نگارش به بررسی برخی شبهاتی که درباره ی سوره حمد مقدراً وارد شده است ، از قبیل شبهه درباره ی لسان قران ، رحمانیت خداوند ، غرور خداوند و تکرار صفاتش و … را مورد بررسی قرار میدهیم

مقاله پایه پنجم آقای سید علی اکبر موسوی نسب

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

پرداختن و بررسی کردن روش های موجود در هر علم و فنی همواره مد نظر صاحبان آن علم بوده است و بدون شک این کار یکی از اساسی ترین فعالیت های موجود در هر علمی است و خوشبختانه این امر مبارک به تازگی در فنون فقاهت شیعی نیز وارده شده است

مقاله پایه پنجم آقای سید امیرحسین موسوی نیا

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

چکیده: تبعیت دلالت از اراده نظریه ایست که ابن سینا در ذیل تعریف لفظ مفرد و مرکب، به آن پرداخته است. در مورد مراد ابن سینا تقریرات مختلفی -خصوصا از ناحیه اصولیون- ارائه شده است. بعد از بررسی برخی از تقریر ها به نظر می رسد نزدیکترین تقریر به مراد ابن سینا، تبعیت دلالت تصوری از خواست و خواهش متکلم می باشد، که البته مراد از دلالت، آن دلالتی نیست که در مقام تخاطب به خاطر تلفظ متکلم در ذهن مخاطب ایجاد می شود، بلکه آن دلالتی است در ذهن خود متکلم رخ می دهد. خواجه نصیر الدین طوسی نیز یکی از موافقان با نظر شیخ می باشد اما در مقابل برخی همچون قطب الدین رازی و علامه حسن زاده، به مخالفت پرداخته اند، که در این میان دلیل ابن سینا و خواجه طوسی، تمام بوده و ادله مخالفین یارای مقاومت در برابر آن را ندارد.

مقاله پایه پنجم آقای امین خلج

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

بنا به گفته تاریخ برده داری قبل از اسلام امری رایج بوده که با ظهور اسلام با برخی از اصلاحات در قوانین آن، این امر نسخ نشد. سیره معصومین علیهم السلام و متشرعه نیز مخالفتی با امر برده داری نداشته است. پس از ممنوعیت برده داری و مخالفت حقوق بشر با این امر سوالی که از اندیشمندان اسلامی پرسیده شد این بود که چگونه اسلام که همه را مساوی در خلقت میداند با این امر مخالفتی نداشته و حکم آنرا به کلی لغو نکرده است. عده ای معتقدند که اسلام مخالف برده داری بوده ولی به خاطر اقتضائات عصر مجبور به تأیید آن شده و به تدریج در پی برانداختن آن کوشیده و عده ای معتقدند دلیل قطعی وجود ندارد که بتوان گفت اسلام مخالف این امر است و فی الجمله میتوان از این حکم دفاع کرد.

مقاله پایه پنجم آقای امیر امیری خراسانی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

وقتی کسی حرف از غیرت می زند قریب به اتفاق غیرت نسبت به نوامیس به ذهنمان خطور می کند اما بی خبر از آنکه غیرت انواع مختلفی دارد و واژه غیرت محدود و منحصر به همین نوع و همین یک معنا نمی شود اما چنانکه در مطالبی » غیرت بر سبک زندگی دینی و سیره اولیای الهی « این مجال نمی گنجد در این مقاله تنها برآنیم که در مورد را ارائه دهیم.

مقاله پایه پنجم آقای اسماعیل مدانلو

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

امام خمینی(ره) در وصیتنامه الهی-سیاسی خود و همچنین ضمن فرمانی هشت مادّه‌ای که آذر۱۳۶۱صادر کردند، جمله‌ای ایراد نمودند که بعدها جزء پرکابربردترین تعابیر در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شد. عبارت «میزان، حال‌فعلی اشخاص است» محتمل معنایی ظریف با شأن‌نزولی ویژه‌ای بوده و نباید به دلخواه و در هر شرایطی دست‌آویز مقاصد افراد گردد. این نوشتار می‌کوشد تا در خلال بررسی تاریخی این تعبیر و مقصود گوینده‌ی آن نمونه‌هایی قرآنی و تاریخی ذکر کند که بر محور همین گزاره قابلیّت توجیه و تفسیر پیدا می‌کنند.