پایه 3

مقاله پایه سوم آقای مرتضی یعقوبیان

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

علم بیان دومین شاخه علم بلاغت پس از معانی است که به چگونگی بیان کردن کلام پس از تشخیص اقتضای حال می پردازد؛ و نیز از سه بحث تشبیه، مجاز، کنایه متشکل است . از امتزاج دو بحث اول ،استعاره به وجود می آید؛ که و » مصرحه مکنیه « در مجاز بررسی می گردد . از مهمترین اقسام آن میتوان به اشاره کرد . سکاکی بنا بر تعریف متفاوتش، بر خلاف » تخیلییه تحقیقیه « مشهور قائل است که استعاره مکنیه همیشه همراه استعاره تخیلیه نبوده ، آنان ملازمتی ندارند و لغوب محسوب می شوند نه عقلی.

مقاله پایه سوم آقای رضا حاجی زاده

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

این سؤال همیشه مطرح بوده است که مقدر و محذوف و سایر این لغات باهم چه تفاوتی دارد آیا این تفاوت تعبیر است یا نکتهای در پی دارد؟ و این الفاظی که در این مفاهیم استفاده میشود چرا این قدر گوناگون هستند و در این مقاله سعی شده است ارتباط معنای لغوی با اصطلاحی بررسی شود تا از این باب هم معنای اصطلاحی عمیقتر فهم شود و هم علقه ای ایجاد شود برای بازخوانی سریعتر مطلب.

مقاله پایه سوم آقای محمدرضایی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

امروزه مطالعات زبان شناسانه با رویکرد شناختی، تحوّل عظیمی را در مسائل آن به وجود آورده است. استعاره های مفهومی جدیدترین نظریه ای است که ضمن ردّ دیدگاه های گذشته، استعاره را در حوزه شناخت و ادراک انسان مورد کنکاش قرار می دهد و آن را جزئی جداناپذیر از تفکّر انسان می شمارد.

مقاله پایه سوم آقای محمدرضا محمودی

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

استفهام از جمله گزاره های میان رشته ای در علوم نحوی و بلاغی بوده که امروزه در علوم سبک شناسی و معناشناسی نیز مورد نقد و کنکاش قرار گرفته است. در میان آثار بلاغی استفهام به دو دسته تصوری و تصدیقی تقسیم می شود.هر یک از این اقسام از ظرفیت های معناشناسی بالایی برخوردارند که بدون تعمق و تحلیل در شناخت مسائل آن،به این مهم دست نمی یابیم.این نوشتار می کوشد تصویری صحیح و منطقی از استفهام ارائه دهد و نتایج به دست آمده را به برخی آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) عرضه نماید…

مقاله پایه سوم آقای محمدرضا صفری

آبان ۳۰, ۱۴۰۲

انسانی که دغدغه ی کمال و رسیدن به مراتب عالی انسانی را دارد همواره تلاش می کند به تنها معبود عالم انس داشته باشد. قرآن به عنوان معجزه ی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به زبان عربی نازل شده است. از جمله ی علوم ادبی مورد نیاز برای فهم قرآن و احادیث علم نحو است. از طرفی هر علمی همواره نیاز به توسعه و رشد دارد. چیزی که امروزه تحت عنوان نگاه درجه ی دوم به علم مطرح می شود. علم نحو هم از این قاعده مستثنا نیست.